در واقع Unified Communication به مفهوم مجتمعسازی، یکپارچهسازی و تلفیق انواع سرویسهای ارتباطی از قبیل صوت ، تصویر و دیتا بر روی پلتفروم سخت افزاری نرم افزاری خاص و Integrate نمودن سرویسها در کنار یکدیگر می باشد. Cisco Unified Communication نیز به مجموع نرم افزارهای ارتباطی و سخت افزارهای سیسکو که امکان برقراری انواع ارتباطات صوت، تصویر و دیتا را بر روی بستر شبکههای مبتنی بر سیسکو به شکل یکپارچه و هماهنگ فراهم میآورد، اطلاق میشود.
Cisco Unified Communications Express یک راهکار ارتباطات IP است که جوایز زیادی را برنده شده و همراه با مجموعهی Cisco Integrated Services Router ارائه میگردد. این راهکار شامل موارد زیر است:
- Cisco Unified CallManager Express برای فراهم کردن پردازش تماس
- Cisco Unity Express برای فراهم کردن پیامرسانی یکپارچهسازیشده با یک ماژول AIM یا NM
- مجموعهی کاملی از تلفنهای IP برای پاسخگویی به نیازهای کسبوکارهای متوسط و کوچک
- قابلیت Voice Over IP یا به اختصار VoIP با ویژگیهای کامل برای پشتیبانی از پیادهسازیهای 323 و Session Initiation Protocol یا به اختصار SIP
- Gatewayهای صدا که از VG224 و آداپتورهای تلفن آنالوگ (ATA) پشتیبانی مینمایند.
Cisco Unified Communications Express راهکار کاملی را مبتنی بر Cisco Integrated Services Router فراهم مینماید، که این راهکار شامل موارد زیر است:
- یکپارچهسازیشده با شبکه LAN با سیم و بیسیم
- امنیت یکپارچهسازیشده با VPN، فایروال و رمزگذاری
- قابلیت Routing و Switching سیسکو
Cisco Unified Communications Express راهکارهای زیر را در بر میگیرد:
-
Basic Automatic Call Distribution یا به اختصار B-ACD
Cisco Unified CallManager Express (Cisco Unified CME) B-ACD قابلیت پاسخگویی خودکار و توزیع تماس را با استفاده از منوهای تعاملی و گروههای Hunt محلی فراهم مینماید.
-
Customer Contact
راهکارهای Cisco Customer Contact ترکیبی از استراتژی و معماری هستند که ارتباط با مشتری را به صورت کارآمد و موثری در سرتاسر شبکه ارتقا داده و این کار را از طریق توانا ساختن سازمانها در بهرهگیری از منابع گستردهتری برای خدمترسانی به مشتریان انجام میدهند؛ منابعی مانند دسترسی به مجموعهی نامحدودی از Agentها و چندین کانال ارتباطی و همچنین ابزارهایی که به مشتری کمک میکند خودش مشکل خود را حل کند.
-
IP Telephony
IP Telephony به یک تکنولوژی اشاره دارد که با استفاده از استانداردهای IP، ارتباطات صوتی را روی شبکهای منتقل میکند. راهکار Cisco Unified IP Telephony شامل گسترهی وسیعی از محصولات سختافزاری و نرمافزاری مانند Agentهای پردازش تماس، تلفنهای IP، دستگاههای ویدئویی و برنامههای کاربردی ویژه است.
-
Rich-Media Conferencing
راهکارهای Rich-Media Conferencing با مجموعهی یکپارچهسازیشدهای از ابزارهای مبتنی بر IP برای کنفرانس صوتی، تصویری و وب، محیط جلسههای مجازی را بهبود میبخشند.
-
برنامههای کاربردی Third-Party
سیسکو با شرکتهای پیشرو همکاری کرده است تا گستردهترین مجموعه از برنامههای کاربردی و محصولات IP Telephony نوآورانهی Third-Party را فراهم نماید که روی نیازهای حیاتی کسبوکار مانند پیامرسانی، پشتیبانی از مشتری و بهینهسازی نیروی کار متمرکز هستند.
-
Unified Communications
راهکارهای Cisco Unified Communications Express، سیستم پیامرسانی یکپارچه شامل ایمیل، صدا و فکس که همگی از یک Inbox واحد مدیریت میشوند و یا پیامرسانی صوتی هوشمند که نوعی پیام صوتی با ویژگیهای کامل است و قابلیتهای پیشرفتهای را ارائه میدهد را فراهم میسازد تا ارتباطات را بهبود بخشیده، بهرهوری را بالا برده و قابلیتهای ارائهی خدمات به مشتری را در سرتاسر یک سازمان بهبود بخشند. راهکارهای Cisco Unified Communications Express همچنین به کاربران این توانایی را میدهند که فرایندهای ارتباطی را با استفاده از ویژگیهایی مانند Routing تماس مبتنی بر Ruleها، مدیریت مخاطب به صورت تسهیل شده و تشخیص صدا، تسهیل نمایند.
-
Video Telephony
راهکار Cisco Video Telephony ارتباطات و همکاری ویدئویی به صورت Real-Time را با استفاده از شبکهی IP و Agent پردازش تماس یکسان با راهکار Cisco Unified IP Telephony ممکن میسازد و هم اکنون با Cisco Video Telephony، برقراری یک تماس ویدئویی به سادگی گرفتن یک شماره تلفن است.
راهکار Cisco Unified IP Telephony چیست؟
راهکار Cisco Unified IP Telephony، یک راهکار تلفنی تجمیعشدهی در حال ارتقاء برای سازمانهایی است که میخواهند بهرهوری را افزایش داده و هزینههای مربوط به مدیریت و نگهداری شبکههای صوتی و دادهای جداگانه را کاهش دهند. انعطافپذیری و عملکرد پیچیدهی زیرساخت شبکهی Cisco Unified IP، چهارچوبی را فراهم مینماید که توسعهی سریع برنامههای کاربردی تازه را مانند Desktop Cisco Unified IP Telephony، پیامرسانی یکپارچه، تلفن تصویری، یکپارچهسازی برنامههای کاربردی سازمانی با نمایشهای تلفن IP و مراکز ارتباطات IP مبتنی بر همکاری، ممکن میسازد. این برنامههای کاربردی بهرهوری را بهبود بخشیده و درآمدهای سازمانی را افزایش میدهند.
در شکل زیر یک راهکار IP Telephony عادی نمایش داده شده که با استفاده از Cisco Unified CME به عنوان Agent پردازش تماس، از زیرساخت شبکهی Cisco Unified IP استفاده مینماید. معماری پایهای راهکار Cisco Unified IP Telephony شامل اجزای اصلی زیر است :
زیرساخت شبکهی Cisco Unified IP
زیرساخت شبکه شامل Gatewayهای Public Switched Telephone Network یا PSTN، پشتیبانی تلفنی آنالوگ و Farmهای پردازندهی سیگنال دیجیتال (DSP) میباشد. این زیرساخت میتواند از چندین نوع Client مانند تلفنهای سختافزاری، تلفنهای نرمافزاری و دستگاههای ویدئویی پشتیبانی نماید. این زیرساخت همچنین شامل رابطهای کاربری و ویژگیهایی برای یکپارچهسازی PBX قدیمی، پیام صوتی و سیستمهای دایرکتوی است. محصولاتی که معمولا برای ایجاد زیرساخت مورد استفاده قرار میگیرند شامل Gatewayهای صوتی سیسکو (Non-routing، Routing و یکپارچهسازیشده)، نرمافزار Cisco IOS و سوئیچهای Catalyst و Routerهای سیسکو میباشند.
Quality of Service یا QoS
صدا، به عنوان نوعی از ترافیک شبکهی IP، دارای حساسیت بیشتری در مورد از دست رفتن Packet، تاخیر و Jitter میباشد. برای پاسخگویی به این الزامات در مورد ترافیک صوتی، راهکار Cisco Unified IP Telephony حاوی ویژگیهای Quality of Service مانند دستهبندی، Queuing، Traffic Shaping، Compressed Real-Time Transport Protocol یا به اختصار cRTP و Transmission Control Protocol (TCP) Header Compression است.
اجزای QoS مربوط به راهکار Cisco Unified IP Telephony از طریق مدیریت ترافیک IP ، صف قرارگیری دیتا و شکل دادن به قابلیتهای زیرساخت شبکهی Cisco Unified IP، فراهم میگردند. عناصر کلیدی این زیرساخت که QoS را برای انجام خدمات تلفنی ممکن میسازد شامل موارد زیر است:
- کنترل پذیرش تماس
- Compressed RTP یا به اختصار cRTP
- خدمات صف بندی بهبودیافته
- کارآمدی لینک
- تقسیمبندی و ترکیب لینک (Link Fragmentation And Interleaving یا LFI)
- Queuing با میزان تاخیر پایین (LLQ)
- علامتگذاری ترافیک
- شکلدهی به ترافیک
Agent پردازش تماس
Cisco Unified CME برای برنامههای کاربردی کسبوکاری مستقل در اندازههای کوچک یا متوسط یا برای طراحیهای پردازش تماس توزیعی، نرمافزار اصلی پردازش تماس در راهکار Cisco Unified IP Telephony میباشد. این نرمافزار قابلیتهای پردازش را روی زیرساخت شبکهی Cisco Unified IP میسازد. نرمافزار Cisco Unified CME ویژگیها و قابلیتهای خدمات تلفنی سازمانی را تا دستگاههای شبکهی خدمات تلفنی گسترش میدهد؛ تجهیزاتی مانند IP تلفنها، دستگاههای پردازش رسانه، Gatewayهای Voice Over IP یا VoIP و برنامههای کاربردی چندرسانهای.
میتوان قابلیتهای پردازش تماس Cisco Unified/CME را با توجه به اندازه، توزیع جغرافیایی و الزامات کاربردی سازمان، مطابق با یکی از مدلهای زیر پیادهسازی نمود:
-
مدل پردازش تماس Single-Site
در مدل Single-Site، هر سایت دارای Cisco Unified CME مختص به خود است. هیچ ترافیک صوتی روی IP WAN حرکت نمیکند، درعوض تماسهای خارجی یا تماسهای رو به سایتهای Remote از شبکهی تلفن جابهجاشدهی عمومی (Public Switched Telephone Network یا PSTN) استفاده میکنند.
-
مدل Multisite WAN با پردازش تماس توزیعی
در مدل Multisite WAN با پردازش تماس توزیعی، هر سایت دارای Cisco Unified CME مختص به خود است. ارتباط بین سایتها معمولا روی IP WAN صورت میگیرد و PSTN نقش یک مسیر صوتی Backup را ایفا مینماید. با این مدل میتوان هر تعدادی از سایتها را در سرتاسر IP WAN به هم متصل نمود.
Endpointهای ارتباطی
Endpoint ارتباطی ابزاری برای کاربر است، مانند یک تلفن رومیزی یا حتی یک برنامه کاربردی تلفن نرمافزاری که روی یک PC اجرا میشود. در محیط IP، هر تلفن دارای یک اتصال Ethernet است. تلفنهای IP دارای تمامی کارکردهایی که میشود از یک تلفن انتظار داشت هستند و همچنین دارای ویژگیهای پیشرفتهتری مانند قابلیت دسترسی به سایتهای World Wide Web میباشند.
Endpointهای IP Telephony علاوه بر انواع مختلفی از تلفنهای دسکتاپ Cisco Unified IP، شامل دستگاههای زیر نیز هستند:
-
IP تلفنهای مبتنی بر نرمافزار
Cisco Unified IP Softphone و Cisco IP Communicator، برنامههای کاربردی دسکتاپی هستند که رایانهی کاربر را تبدیل میکنند به یک IP تلفن با ویژگیهای کامل، با مزایای اضافهی ردیابی تماس و شمارهگیری با یک کلیک از دایرکتوریهای آنلاین. IP تلفنهای مبتنی بر نرمافزار سیسکو به کاربران مزیت بسیار مهم داشتن یک تلفن IP دفتری قابلجابهجایی را ارائه میدهند که هر جا یک اتصال اینترنت قابل دسترسی وجود داشته باشد، قابل استفاده است.
-
IP تلفنهای بیسیم
Cisco Unified Wireless IP Phone 7920 خانوادهی تلفنهای IP سیسکو را گسترش داده و از 10/100 Ethernet به (802.11 Wireless LAN (WLAN میرساند. The Cisco 7920 Wireless IP Phone پدیدار شدن چندین خط را با عملکردی مشابه با Cisco 7900 Series IP Phones موجود فراهم مینماید. به علاوه، Cisco 7920 Phone امنیت WLAN و QoS بهبودیافتهای را برای عملیات در شبکههای 802.11b فراهم میکند. Cisco 7920 Phone همچنین پشتیبانی از دسترسی داده و خدمات مبتنی بر XML را ارائه میدهد.
ـــــــــــــــــــــ
معرفی Cisco Unified Communication – قسمت اول
معرفی Cisco Unified Communication – قسمت دوم (پایانی)