در قسمت اول مقالهی Cisco Unified Communication، به معرفی راهکارهایی که Unified Communications Express را تشکیل میدهند مانند B-ACD، Customer Contact، IP Telephony ، Rich-Media Conferencing و تماس های ویدویی و همچنین شرح کلی راهکار Cisco Unified IP Telephony پرداختیم. در این مقاله که قسمت پایانی نیز میباشد به ارائه برنامههای کاربردی مربوط به Cisco Unified IP Telephony، امنیت و ابزار مدیریت شبکه میپردازیم.
برنامههای کاربردی صوتی و تصویری روی زیرساخت پردازش تماس ساخته میشوند تا قابلیتهای End-to-End متعلق به راهکار Cisco Unified IP Telephony را با اضافه کردن خدمات تلفنی پیچیده و ویژگیهای تجمیعشدهی شبکهای، بهبود بخشند؛ در زیر به بررسی ویژگیهای آن میپردازیم:
Cisco Unified MeetingPlace Express
Cisco Unified MeetingPlace Express یک راهکار کنفرانس کامل رسانهای میباشد که قابلیتهای صوتی و وب را یکپارچهسازی مینماید تا Remoteها را به اندازهی ملاقاتهای حضوری طبیعی و کارآمد نماید. در یک قدم، ایجاد کنندگان جلسات میتوانند منابع صوتی، تصویری و وب را یا از طریق رابط کاربری تحت وب Cisco Unified MeetingPlace Express، یا یک تلفن IP و یا تقویمهای Microsoft Outlook یا Lotus Notes، سازماندهی کنند. دعوتشدگان به جلسات به طور خودکار از طریق ارسال ایمیل یا تقویم مورد استفاده، اعلانها را دریافت میکنند و تنها با یک کلیک در کنفرانسهای دارای Rich-Media که همزمان صدا و تصویر را بدون اختلال ارسال میکنند، حضور به هم رسانند.
Cisco Unity Express Auto Attendant و Voice Mail
Cisco Unity Express یک برنامه کاربردی پیام صوتی و AA توزیعشده را برای یک راهکار IP Telephony فراهم مینماید که ممکن است شرکتهای بزرگ دارای پیام صوتی High-End (مانند Cisco Unity) بوده و یک یا چند دفتر Remote کوچکتر ممکن است از Cisco Unity Express برای پیام صوتی به صورت Local یا توزیعی استفاده نمایند. Cisco Unity Express با یک یا دو مدل پردازش تماس پیادهسازی میگردد که مبتنی بر Cisco Unified CME یا Cisco Unified CallManager هستند.
موتور پردازش تماس (Cisco Unified CME یا Cisco Unified CallManager) تلفنهای IP و ویژگیهای همچون Call-Forward-Busy یا به اختصار CFB و Call-Forward-No-Answer یا به اختصار CFNA را به شمارهی Pilot پیام صوتی، مدیریت مینماید، درحالیکه Cisco Unity Express منوهای AA، اسکریپتها و جلسات رابط کاربری خدمات تلفنی (TUI) پیام صوتی را برای تماسگیرندههایی که پیامهای صوتی را دریافت یا ارسال میکنند، فراهم مینماید. Cisco Unity Express اسکریپتهای AA، نامهای مشترکین پیام صوتی، خوشامدگوییها و پیامهای صوتی را ذخیره مینماید.
Cisco Unity Express، از طریق یک رابط کاربری Session Initiation Protocol یا SIP، به کنترل تماس Cisco Unified CME متصل شده و از طریق رابط کاربری Java Telephony Applications Programming Interface یا به اختصار JTAPI به Cisco Unified CallManager متصل میشود.
Cisco Unity، یک پیامرسانی یکپارچه
Cisco Unity یک پیامرسانی یکپارچه محسوب می گردد چرا که قادر است تمامی انواع پیام را شامل ایمیل، صدا و فکس به یک Inbox واحد ارسال نماید، همچنین یک پیامرسانی صوتی هوشمند است که پیام صوتی را با تمامی ویژگیها که عملکرد پیشرفتهای دارد، ارائه میدهد، تا ارتباطات را بهبود بخشیده، بهرهوری را بالا برده و قابلیتهای ارائهی خدمات به مشتری را در سرتاسر یک سازمان ارتقاء دهد. با Cisco Unity Unified Messaging میتوان از طریق تلفن به ایمیل خود دسترسی داشت، از اینترنت پیامهای صوتی را چک نمود و در صورتیکه با یک سرور فکس Third-Party یکپارچهسازی انجام شده باشد، میتوان به هر جایی فکس ارسال کرد.
خدمات وب برای Cisco Unified IP Phones
میتوان از Cisco Unified IP Phones برای پیادهسازی خدمات کاربران جهت سفارشیسازی آنها استفاده نمود که بتوانند از طریق صفحه کلید و صفحه نمایش با آن تعامل داشته باشند. میتوان با استفاده از Application Programming Interface یا به اختصار APIی به نام XML، برای خدمات Unified IP Phone برنامههای کاربردی ایجاد کرده و با استفاده از HTTP از سرورهای وب استاندارد مانند Microsoft IIS، آنها را پیادهسازی نمود. برخی از خدمات متداول که میتوان از طریق یک Cisco Unified IP Phone آنها را فراهم نمود، شامل یک رابط کاربری کنفرانس کامل، قابلیت مدیریت سوابق داده (حتی اگر هیچ PCی در دسترس نباشد) و قابلیت نمایش هشدارهای کارمندان، ساعتها، اطلاعات بازار سهام، اطلاعات تماس با مشتری، برنامههای روزانه و غیره میباشد.
Cisco Unified CME B-ACD
Cisco Unified CME B-ACD قابلیت پاسخگویی خودکار و توزیع تماس را با استفاده از منوهای تعاملی و گروههای Hunt محلی فراهم مینماید. هر برنامه کاربردی Cisco Unified CME B-ACD متشکل از یک یا چند سرویس Auto-Attendant یا به اختصار AA و یک سرویس Call-Queue است.
بررسی امنیت در Cisco Unified IP Telephony
راهکار Cisco Unified IP Telephony در حوزههای اصلی زیر به مسئلهی امنیت میپردازد:
- امنیت فیزیکی برای محدود نمودن دسترسی فیزیکی به سروهای برنامههای کاربردی مهم و اجزای شبکه
- امنیت دسترسی به شبکه، جهت جلوگیری از Loginهای پرخطر یا حملات
- اقدامات امنیتی برای روتر سیسکو که روی Cisco Unified CME اجرا میگردد.
- مکانیزمهایی برای تعریف امتیازات تماس برای دستههای متفاوتی از کاربران
- طراحی و مدیریت دقیق شبکه برای بهبود امنیت
ابزار مدیریت شبکه
زیرساخت شبکهی Cisco Unified IP ابزارهایی را برای مدیریت شبکه، QoS و مدیریت امنیتی فراهم مینماید که از راهکار IP Telephony پشتیبانی مینمایند. Cisco Unified CME ابزار مدیریت پیکربندی و نرمافزار بهبودیافتهای را ارائه مینماید که از قدرت و انعطافپذیری شبکههای IP بهره میبرد. رابط کاربری Cisco Unified CME با گسترش سیستمهای مدیریت خدمات تلفنی قدیمی و اضافه نمودن برنامههای کاربردی نرمافزاری یا مبتنی بر وب، متداولترین Taskهای پیکربندی خدمات تلفنی و مشترکین را تسهیل مینماید. علاوه بر آن، CiscoWorks 2000 برای مدیریت عملیاتها، Administration و حفظ و نگهداری شبکههای IP Telephony، شامل تعدادی ابزار مدیریت شبکه میباشد.
CiscoWorks IP Communications Operations Manager یا به اختصار CiscoWorks IPCOM مجموعهای از برنامههای کاربردی و ابزارهایی را فراهم مینماید که مدیریت کارآمد نسخههای IP Telephony را تسهیل مینمایند. CiscoWorks IPCOM ویژگیهای اساسی زیر را فراهم مینماید:
- تجزیهوتحلیل خرابی متمرکز روی مشکل: اطلاعات را در زمان مناسب درمورد سلامت محیطهای IP Telephony فراهم مینماید.
- بررسی و مانیتورینگ Confidence : استفاده از تستهای Synthetic برای شبیهسازی عملیاتهای عادی روزانه و تایید اعتبار آمادگی عملیاتی زیرساخت IP و پیادهسازی Cisco Unified IP Telephony را ممکن میسازد.
- یکپارچهسازی هوشمند با زیرساختهای مدیریتی موجود: تلههای هوشمندی را ایجاد میکند که میتوان آنها را به دیگر سیستمهای مدیریت رخداد که در شبکه نصب شدهاند، ارسال نمود، از طریق ایمیل اطلاع رسانی کرد و یا روی Alerts and Activities Display (AAD) نمایش داد.
- قابلیتهای ارزیابی و ارتباط متقابل: امکان ارزیابی سلامت کلی محیط IP Telephony را در محیط شبکهی مانیتور شده، فراهم مینماید.
- نمایش هشدارها و فعالیتها (ADD): یک صفحهی عملیاتهای مبتنی بر وب فعال و آیندهنگرانه را برای مشاهدهی وضعیت Real-Time و هشداردهی مشکلات واقعی و پیشبینیشده در شبکهی IP زیرین، و همچنین در پیادهسازی Cisco Unified IP Telephony فراهم مینماید.
- Cisco Unified IPCOM Multiview: به مشتریان سازمانی و ارائهکنندگان خدمات مدیریت شده این توانایی را میدهد که اجتماعهای کاربری خاص را تقسیمبندی کرده و هر کدام را از یک پیادهسازی Cisco Unified IPCOM واحد مدیریت نماید.
ـــــــــــــــــــــ
معرفی Cisco Unified Communication – قسمت اول
معرفی Cisco Unified Communication – قسمت دوم (پایانی)