آیا میدانستید که پس از یک رویداد فاجعه آمیز که موجب از دست رفتن دادهها میگردد، 93 درصد از شرکتها، در کمتر از یک سال اعلام ورشکستگی میکنند! و 80 درصد از همه شرکتها در همان نظرسنجی، بر این باور بودند که میتوانند خودشان از پس یک فاجعهی از دست رفتن دادهها برآمده و شرکت را سرپا نگه دارند؟ آمارهایی از این قبیل هستند که میتواند یک تصویر تکاندهنده از دنیای واقعی مدیریت دادهها و خطرات آن ارائه بدهند.
در ادامه به 8 آمار حیرتآور در مورد از دست رفتن دادهها و روشهایی برای چگونگی مدیریت این خطرات خواهیم پرداخت.
1- عدم پشتیبان گیری روزانه
تنها کمتر از 10 درصد از شرکتها به طور روزانه از دادههای خود پشتیبانگیری میکنند. پشتیبانگیری نکردن روزانه از دادهها، خطر هدر رفتن زمان، منابع و انرژی بسیار با ارزش برای بازآفرینی کارهای قبلا انجام شده را افزایش خواهد داد. به قول معروف “بهتر است که کار را در بار اول به درستی انجام بدهید تا این که بارها و بارها آن را دوباره انجام دهید تا درست شود”. باید از خودمان بپرسیم که از آخرین نسخهی پشتیبان چه مقدار زمانی گذشته است و اگر امروز تمام دادههایمان را از دست بدهیم، چه مقدار کار را باید دوباره انجام بدهیم.
2- اعلام ورشکستی پس از ده روز
93 درصد از شرکتهایی که دیتاسنتر خود را برای مدت ده روز یا بیشتر به دلیل یک فاجعه از دست دادهاند، در کمتر از یک سال اعلام ورشکستگی کردهاند.به علاوه، این آمار در ادامه بیان میکند که 50 درصد از کسبوکارهایی که در همین مدت، مدیریت داده نداشتهاند، بلافاصله اعلام ورشکستگی کردهاند. این آمار بسیار هشدار دهنده ثابت میکند که شما باید یک طرح بازیابی اطلاعات برای کسبوکار خود داشته باشید.
3-خرابی سخت افزار، خرابی پشتیبان
45٪ از تمام خرابیهای نسخههای پشتیبان به دلیل خرابی سخت افزاری میباشد. از لحاظ آماری، تمام سختافزارها در دراز مدت 100 درصد احتمال خرابی خواهند داشت. در نهایت همه چیز از نوار خوانها گرفته تا راهکارهای Cloud، بالاخره به دلایل مکانیکی و یا حتی مهاجرت از یک فرمت به فرمت دیگر، خرابی خواهند داشت. پشتیبانگیری از دادهها در اصل، جابجا کردن دادهها از سخت افزار به سخت افزار دیگر، پیش از خرابی میباشد.
4- بالاترین میزان خرابی در پشتیبان گیری از تمام دادهها
میزان خرابی در پشتیبانگیری از تمام دادهها 75 درصد است، این در حالی است که 57٪ مدیران فناوری اطلاعات یک راه حل پشتیبانگیری دارند، اما قادر به بازگرداندن تمام دادههای از دست رفته نبودند. در حقیقت، 23 درصد از افرادی که یک راهکار پشتیبان داشتند، قادر به بازیابی هیچ دادهای نبودند. این یافتهها شبیه به آنچه که در سه سال گذشته بررسی و تحقیق شد، میباشد به طوری که این تحقیقات بیان کردند که بیش از نیمی از مصرف کنندگان و کسبوکارها، حتی در زمانی که یک سیستم پشتیبانگیری وجود داشت، از دست دادن دادههای خود را گزارش دادند.
برای جلوگیری از پیوستن به آمار بالا، باید نه تنها به طور مرتب از دادهها پشتیبانگیری کرد، بلکه باید نسخههای پشتیبان خود را آزمایش نیز کرد. گزارشی از وبسایت avast.com بیان میکند که تا 60 درصد از تمامی پشتیبانگیریها ناقصاند و تنها نسخههای پشتیبان جزئی ایجاد میکنند. همچنین حدود نیمی از بازیابیهای داده ناموفق اند. این میتوانند به دلایلی متعددی از خرابی مکانیکی تا خرابی دادهها باشد. در حالی که ما پیشنهاد میکنیم هر نسخهی پشتیبان را آزمایش کنید تا اطمینان حاصل شود که موفقیت آمیز بودهاند،ولی شاید خیلی سخت گیرانه به نظر برسد، بنابراین، یک بار آزمایش کردن در ماه کافی و موثر خواهد.
5-هزینه بالای بازیابی دیسک فیزیکی
اگر حادثهی از دست رفتن دادهها برای شما اتفاق بیافتند و نسخههای پشتیبانتان نیز از بین بروند، ممکن است با توحه به اینکه دادههای شما هنوز بر روی دیسک خراب میباشند، تعمیر سختافزار را در نظر بگیرید. با این حال، این میتواند بسیار پرهزینه و گران باشد و در صورت خرابی سرور، تا 7500 دلار برای هر هارد دیسک هزینه خواهد داشت. پس از همه این هزینهها، فایلها بازهم ممکن است قابل بازیابی نباشند.
6- عدم بروزرسانی نسخه پشتیبان
Knoll Ontrak در ماه مارس سال 2016، 572 مدیر فناوری اطلاعات را مورد پرسشگری قرار داد. آنها دریافتند که یک دلیل اصلی برای این که بازیابی پس از یک خرابی برای مدیران فناوری اطلاعات دشوار است، این است که نسخه پشتیبانشان بروز نیست و یا به درستی کار نمیکند. این امر میتواند ناشی از بروزرسانی نکردن نرم افزار نسخه پشتیبان، تهیه نسخه پشتیبان از نسخههای ناسازگار یا مسائل مربوط به نسخههای قدیمی باشد. به عنوان مثال، ممکن است تعجب آور باشد که فلاپی دیسک به عنوان یک راه حل پشتیبانگیری استفاده میشد، اما امروزه پیدا کردن یک درایو فلاپی دیسک تقریبا غیر ممکن است. حتی نگرانکنندهتر این است که CD-ROM نیز رو به انقراض میباشد.
7-هک شدن کسب و کارهای کوچک
20 درصد از تمام کسبوکارهای کوچک در طی یک سال هک خواهند شد. این آمار در ادامه بیان میکند: «در طی این سال، 40 درصد از کسبوکارهای کوچک و متوسط که شبکه خود را مدیریت میکنند و از اینترنت استفادهای فراتر از ایمیل دارند، شبکههایشان توسط یک هکر مورد دسترسی قرار گرفته و بیش از 50 درصد آنها حتی نخواهند دانست که مورد حمله قرار گرفتهاند.» این هکرها از ابزاری به نام باجافزار برای رمزگذاری اطلاعات شما استفاده میکنند. شما فقط با پرداختن مبلغ بالایی به آنها میتوانید دادههایتان را دوباره بدست آورید. راه حل دیگر، بازگرداندن از یک نسخه پشتیبان قبلی است، اما مطمئن شوید که به صورت تصادفی فایلهای رمزگذاری شده را پشتیبانگیری نمیکنید تا ذخیرهسازهای دیگرتان آلوده نشوند.
8-رشد بیسابقه دادههای جهان
90 درصد از تمام دادههای موجود جهان در دو سال گذشته ایجاد شده است. فایلها بزرگ و بزرگتر میشوند و ما نیز دادههای بیشتر و بیشتری تولید میکنیم. در سال 2016، هر فرد، به صورت میانگین ماهانه 36 گیگابایت ایجاد میکرد و 93 درصد از مردم دادههای خود را در یک دستگاه ذخیرهساز محلی ذخیره میکردند. این روند نشان میدهد که بروز ماندن در پشتیبانگیری دادهها، از راه حلهای تکنولوژی جدید استفاده کردن و آماده بودن بهتر برای آینده چقدر مهم میباشند.
دو عدد از جذابترین فناوریهای پشتیبانگیری درحال توسعه عبارتند از: دیسکهای هولوگرافیکی(نسخه توسعه یافتهای از فناوری CD و DVD) که میتواند میلیونها CD را در یک دیسک ذخیره کند و ذخیره سازی کوانتومی Cloud، که دادهها را به طور مستقیم بر روی ذرات کوانتومی رمزگذاری میکند.
حال با دانستن این دانش آماری، میتوان اهمیت بسیار بالای نکات کلیدی زیر را درک کرد:
- یک طرح بازیابی اطلاعات داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید که در هنگام وقوع یک رویداد فاجعه آمیز، میدانید چه کاری باید انجام دهید.
- از چندین راهکار پشتیبانگیری استفاده کنید. دادهها را فقط در یک درایو در دفتر ذخیره نکنید، بلکه دادهها در یک راه حل مبتنی بر Cloud نیز ذخیره داشته باشید.
- برای اطمینان از اینکه دادههای شما بهروز بوده و با موفقیت پشتیبان گیری شده اند، پشتیبانگیری و آزمایشهای دادههای خود را به طور مرتب انجام دهید.