این مقاله به عنوان یک راهنمای عملی توصیه های مفیدی ارائه و به تصمیم گیرندگان کمک میکند تا در ارائه ی خدمات Telecom، فرصت های حاصل از استفاده ی گسترده از تجزیه و تحلیل داده ها را از دست ندهند. با مشخص نمودن موارد پر تقاضا، چالش ها، راهکارهای موجود و مسیرهای اجرا، به اپراتورها کمک می نمایند تا در پی انتشار، فناوری ها، محصولات و فرایندهای تجاری مورد نیاز برای موفقیت بلند مدت را به عنوان مشاغل داده محور، به کار گیرند.
نیازهای بازار کسب و کار
تغییر صنعتی
فناوری های پیشرفته و جدید مانند 5G ،Mobile Edge Computing ،Internet Of Things ،Software-Defined Networking و Network Function Virtualization در حال تغییر شکل دادن به صنعت و چشم انداز رقابتی هستند و راه ورود تازه واردان را برای تغییر بازار Telecom، هموار میکنند. طبق پیش بینی بازار CCS Insight تا سال 2025، ارتباطات سطح جهانی از رقم 250 میلیون امروزی به رقم حیرت انگیز 3.6 میلیارد خواهد رسید. اما اپراتورها در دستیابی به این فرصت تنها نیستند. به عنوان مثال، سرمایه گذاریهای اخیر در شبکه های 5G از جمله مایکروسافت، Amazon و Google Cloud نشان میدهد که ارائه دهندگان Cloud میتوانند در آینده به رقبایی بالقوه تبدیل شوند. در حقیقت، CCS Insight پیش بینی میکند که یک Cloud Player اصلی برای حل کامل پیوستگی راهکارهای شبکه ی تلفن همراه 5G تا سال 2025 با این شبکه ها انتقال پیدا می کنند، که نشانه ی تغییر در این بازار است.
Cloud و میزان سرعت
برای جلوگیری از رقابت شدیدتر و ایجاد اختلال، اپراتورها به سرعت به پلتفرم های Cloud روی می آورند تا عملیات خود را با سرعت تر و انعطافپذیرتر کنند. به دلیل تغییرات سریع در تقاضای کاربر و نیاز به انعطاف پذیری، همه گیری کرونا باعث پذیرش سریع خدمات Cloud در سازمانهای Telecom شده است. همچنین آنها را ترغیب کرده تا برای بهبود تجربه دیجیتالی کاربران و کارکردن بیشتر در دنیای دورکاری، از روشهای توسعه ی Cloud-Native و Agile استفاده کنند. CCS Insight پیش بینی میکند که از سال 2021، به دلیل روند دورکاری ناشی از کووید 19، بسیاری از اپراتورهای Telecom اولویت های نصب شبکه خود را از مراکز شهر به مناطق روستایی منتقل کنند. اما سرعت استراتژیکی در این ابعاد بدون Cloud امکانپذیر نیست.
برای مشاوره رایگان و یا راهاندازی سرویس ویدیو کنفرانس و ارائه راهکارهای دور کاری با کارشناسان شرکت APK تماس بگیرید |
منبع درآمد جدید
با ادامه افزایش هزینه های بروزرسانی زیرساخت ها، اپراتورها نیز برای یافتن منابع جدید درآمد تحت فشار هستند. طبق بررسی 69 درصد از مدیران Telecom در سال 2019 توسط Telecoms.com، اپراتورها در سالهای آینده باید آماده ی ارائه خدمات جدید فراتر از پکیج های پیام های صوتی، پیام رسانی و داده های فعلی باشند. یکی از فرصت های جدید، کسب درآمد از داده های کاربر اپراتورها است. به عنوان مثال Vodafone، سرویس Location Intelligence را در اسپانیا، ایتالیا و انگلستان راه اندازی نمود و داده ها و اطلاعات جمعیتی کاربران را به صورت ناشناخته در شبکه ی خود به شرکتها ارائه داد. مثال دیگر Telefonica است که از سال 2016، با بیش از 160 کاربر در 14 کشور جهان و با بیش از 1500 کارمند، و تجزیه و تحلیل داده ها، یک خط کسب و کار اختصاصی برای اپراتور اسپانیایی بوده است. Luca، پلتفرم داده ی Telefonica، مجموعه ای از خدمات تجزیه و تحلیل داده را ارائه میدهد تا به کاربر کمک نماید راهکارهای سازمانی خود را از هم جدا کند. یکی از پیشنهادات عالی، Audi API است، سرویس مبتنی بر اشتراک که امکان بازاریابی دقیق را بر اساس ردیابی حرکت بازدیدکننده در مکان های خاص فراهم میکند. در میان کاهش درآمد حاصل از ارائه ی خدمات قدیمی، این مثال ها برخی از منابع جدید نوآوری را در داده ها نشان می دهند که اکنون به درآمد ملموس برای اپراتورها تبدیل شده اند.
Net Promoter Scores یا بهبود رضایت کاربر
شاید مهمترین علتی که باعث شده داده ها برای اپراتورها حیاتی باشند، این است که آنها بدون در نظر گرفتن دامنه، شبکه یا محیط خدمات، بهبود مستمر تجربه ی کاربر End-To-End را در راس استراتژی کسب و کار خود قرار داده اند. اکنون برخی به طور علنی از بهبود Net promoter Scores یا بهبود رضایت کاربر به عنوان معیار مهم کسب و کار خبر میدهند. اگر چه، به طور کلی هنوز بسیاری همچنان با سطح خدمات، دست و پنجه نرم میکنند، زیرا معیارهای این صنعت نسبت به صنایع مشابه نظیر فناوری همچنان پایین است.
مسئله ی Silo
در مجموع، این نیروها در سال 2021 تجزیه و تحلیل داده ها را به سرعت در دستور کار اپراتورها قرار داده اند. با این وجود، سه چالش اساسی، اجرای موفقیت آمیز را به هدفی دشوار برای دستیابی تبدیل میکنند. به عنوان مثال، با وجود داشتن کوهی از داده ها، از طریق دستگاه های متصل، ردیابی موقعیت مکانی، سلامت شبکه، سوابق تماس، خدمات مشتری، ترافیک شبکه های اجتماعی و صورتحساب، اکثر اپراتورها به دلیل Siloهای عملیاتی خود به سختی میتوانند داده ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. آنها به جای مدیریت واحد تجاری مستقل مانند بخشهای تلفن همراه، خط ثابت و Broadband Segmentها و همچنین محیط های منحصر به فردی برای شبکه ها، سیستم های پشتیبانی کسب و کار و عملیاتی، CRM و مراکز ارتباطی آنها، چندین واحد را مدیریت میکنند. این واقعیت عملیاتی، که منعکس کننده ی مقیاس عظیم این شرکتها است، اغلب منجر به داده های پراکنده و عدم توانایی در دستیابی به دیدگاههای عملی می شود که گستردگی فعالیت آنها را نشان میدهد.
تحول شبکه
عدم تسلط بر آنالیز داده ها در مقیاس وسیع، کسب فرصت های ناشی از شبکه های آینده را برای اپراتورها دشوار می سازد. یکی از موضوعات برجسته در سال 2020 تحول در شبکه بود. هم دسترسی به هسته ی اصلی شبکه و هم شبکه ی رادیویی برای 5G فعالیت قابل توجه و تغییرات اساسی به همراه داشتند. در این میان، Open RAN یکی از برجسته ترین مواردی است که عناصر سخت افزاری و نرم افزاری شبکه های دسترسی رادیویی را تفکیک می نماید. و انعطاف پذیری و انتخاب را برای اپراتورها به ارمغان می آورد و توسط ارائه دهندگان Cloud-Native Telecom، مانند Rakuten Mobile و Dish Network، مشتاقانه دنبال میشود. این فعالیت با همه گیری جهانی کرونا مصادف شد که اهمیت ارتباط را بیش از هر زمان دیگری نشان داده و بر نیاز به شبکه هایی با سرعت و انعطافپذیری بیشتر تاکید نموده است. ورود 4G باعث شد شبکه ها بصورت فزاینده ای Softwaredefined و عملکردشان مجازی شود. اکنون، با رشد 5G، شبکه ها به طور فزایندهای Cloudified میشوند، و قادر به پردازش داده ها هستند، و تجزیه و تحلیل و هوش مصنوعی قادرند به منبع داده یا Edge شبکه نزدیک شوند. این تغییر ساختاری در شبکه، رمز گشایش خدمات و فناوری های جدید مانندEdge Computing ، Computing Multi-Access Edge و Vehicleهای مستقل خواهد بود. اپراتورهایی که اکنون نمیتوانند تجزیه و تحلیل داده ها را در مقیاس بزرگ انجام دهند، در آینده برای رفع این تغییرات و دستیابی به فرصت ها به مشکل برخواهند خورد.
از گذشته تا اکنون
اپراتورها مسئولیت حفظ شبکه های قدیمی و زیرساختهای Back-End را به دوش میکشند. طبق بررسی Telecoms.com ،89 درصد از مدیران Telecom معتقدند که ارائه دهندگان همچنان به سرمایه گذاری در 4G ادامه خواهند داد زیرا این کار برای سالها پس از ظهور شبکه های مستقل 5G ضروری خواهد بود. برای مثال، علی رغم انتقال بیش از 20 اپراتور تا پایان سال 2021 به 5G مستقل، اکثر اپراتورها در سراسر جهان تمرکز خود را بر روی فناوری 5G و حتی تکنولوژی نسل قدیمی تر یعنی 2G که در Internet Of Things استفاده میشود، حفظ میکنند. بنابراین استراتژی های تجزیه و تحلیل داده ها باید شامل موارد قدیمی و جدید باشند، روندی که از آن به عنوان پیوستار داده یاد میشود. این امر به دلیل فقدان In-House Data Talent و فرآیندهایی که از کسب و کار پشتیبانی نمیکنند، تبدیل داده ها در زمینه ی کسب و کار قدیم و جدید را با چالش مواجه میکند.
راهکار
طی چند سال اخیر، اپراتورهای Telecom از انواع ابزارهای کلان داده که بر حوزه ها و برنامه های خاص تمرکز داشته اند، مانند امنیت IT، نگهداری شبکه، برنامه ریزی ظرفیت یا تعیین میزان کاربرانی که اپراتور خود را تغییر داده اند، استفاده نموده اند. با این حال، یک سیستم داده ی استاندارد و یکپارچه که شامل IT، امنیت، عملیات شبکه و CRM است، به کاربران کمک میکند تا بازده بیشتری را در فرآیندهای کسب و کار خود ایجاد کرده و تصمیمات بهتری اتخاذ نمایند. بهبود قابلیت دید و دیدگاهی که قابلیت تجزیه و تحلیل استاندارد داده را ارائه میدهد، برای اپراتورها به منظور رقابت بر سر داده ها در دوره ی ارتباطات از راه دور پسا کرونا، حیاتی است.