با افزایش توسعه، توزیع و پنهانکاری باجافزار و خطاهای انسانی کار مهاجمان سایبری را آسانتر کرده، دفاع سازمان از دادهها تنها راه حل می باشد، این موضوع زمانی واضحتر میشود که تضمینی برای دسترسی مجدد به دادههای شما با پرداخت باج هم وجود نداشته باشد.
نفوذ به شبکه و رمزگذاری داده ها از طریق باج افزار با گذشت زمان به یک استراتژی موثرتر برای مجرمان سایبری تبدیل می شود. باج افزار به عنوان Ransomware as a Service یا RaaS برای کسانی که دانش محدودی دارند، حمله با حداقل سرمایه را آسان تر می کند. گروههای تبهکار به عنوان اپراتورها عمل کرده و با همه چیزهایی که برای هدف قرار دادن سازمانها نیاز دارند، هکرها را جذب کرده و در ازای پرداخت هزینه ی حاضرند اطلاعات را برگردانند که گاهی هم این اتفاق نخواهد افتاد.
سازمانها در هر اندازه در رسیدگی به شکافهای امنیتی یا تقویت حلقه ضعیف افراد در زنجیره امنیتی ناکام هستند. بر اساس گزارش روند حفاظت از داده ها، 76 درصد گفتند که از نوعی حمله باج افزار رنج برده اند. ارائه دهندگان خدمات مدیریت شد، Managed Service Providers یا MSP که به دنبال ارائه یک سطح جامع از دفاع برای کاربران SMB خود هستند، باید با تداوم کسب و کار و بازیابی فاجعه، business continuity and disaster recovery یا BCDR شروع کنند. ارائه آن نوع انعطاف پذیری داده ها مستلزم آن است که MSP ها چالش هایی را که با آن روبرو هستند درک کرده و راه حل هایی برای آنها داشته باشند. این موضوع با تعریف BaaS چیست و اینکه چگونه Backup as a Service یا BaaS و Disaster Recovery as a Service یا DRaaS میتوانند چرخه اثربخشی باجافزار را بشکنند، شروع میشود.
چالش های MSP در حفاظت از داده های کاربران
MSPها در رویکرد خود برای برآوردن نیازهای امنیتی کاربرانشان متفاوت هستند، زیرا این موارد می تواند از مسائل مربوط به محافظت از محیط های چند کلودی یا زیرساخت های پیچیده درون محل تا آسیب پذیری های نقطه پایانی متغیر باشد. MSPها همچنین با چالش دوگانه منحصربهفرد مواجه هستند که باید از محیطهای خود دفاع کنند تا از حملات زنجیره تامین جلوگیری کنند و در عین حال محیطهای کاربران خود را در برابر عوامل بد تقویت کنند.
این منجر به انبوهی از راه حل های امنیتی شده است که شامل BCDR یا متکی به آن است. با این حال، اکثر این راهحلها، شکافهایی در پوشش امنیتی ایجاد میکنند که نظارت و مدیریت آن برای MSPها دشوار است. مدیریت راه حل های متعدد نیز می تواند دشوار و پرهزینه باشد، بنابراین، ارائه دهندگان خدمات اغلب قادر به ارائه یک مدل خدمات قانع کننده به کاربران بالقوه نیستند.
تعداد فزاینده ای از کارشناسان، سازمان ها و MSP ها میدانند که یک پشتیبان امن آخرین خط دفاعی در مبارزه با باج افزار است. اما هنوز ارائه دهندگان خدمات بی شماری وجود دارند که هنوز این واقعیت را نپذیرفته اند. توانایی آنها در انجام این تصمیم مستلزم به دست آوردن درک درستی از نحوه کار BaaS و DRaaS و تأثیر آن در محافظت از MSPها و کاربران آنها می باشد.
BaaS چیست و چگونه سازمان ها را در حفاظت از داده کمک می کند
بدنبال مبارزه با باج افزار با استفاده از BaaS و DRaaS، سازمان ها به طور فزاینده ای به دنبال خدمات مبتنی بر کلود مانند BaaS و DRaaS برای کمک به حل چالش های حفاظت از داده خود، از جمله باج افزار هستند. این به درک تفاوت بین این خدمات و نحوه پشتیبانی آنها در مبارزه با باج افزار کمک می کند. پشتیبان گیری BaaS به عنوان یک سرویس BaaS رویکردی برای حفاظت از داده ها می باشد که در آن سازمان ها خدمات پشتیبان گیری و بازیابی را از یک ارائه دهنده خریداری می کنند. به جای انجام پشتیبانگیری و بازیابی بهعلاوه نگهداری از سختافزار، نرمافزار و مجوز بهطور مستقل یعنی چه دادهها در محل و/یا یک کلود عمومی یا خصوصی باشند، BaaS سازمان را قادر میسازد اساساً مسئولیتهای پشتیبانگیری را به روشهای مختلف به یک متخصص برونسپاری کنند. این مدل نیازهای CapEx و ادمین داخلی را از معادله خارج می کند زیرا ارائه دهنده خدمات تعمیر و نگهداری، مدیریت و نظارت را برای ارائه مزایای زیر انجام می دهد:
• نظارت و گزارش وضعیت حفاظت از داده ها
• رمزگذاری جامع داده ها
• Redundancy and failover برای بازیابی سریع RTO و RPO.
کاربردهای BaaS
راهحلهای مختلفی وجود دارد که یک ارائهدهنده خدمات ممکن است ارائه دهد و می توان آن را در دسته BaaS قرار داد.
پشتیبان گیری خارج از سایت
پشتیبان گیری خارج از سایت پایه و اساس یک استراتژی BCDR هستند که بر کاهش هر نوع خطر خرابی تمرکز دارد. بهترین روش ایده آل، قانون 3-2- 1-1-0 است که در آن سه نسخه پشتیبان ایجاد می شود با دو نسخه در انواع مختلف رسانه، یک نسخه خارج از سایت و یک نسخه به صورت آفلاین ذخیره می شود تا همیشه دست نخورده و بدون تغییر باقی بماند. . صفر مخفف حصول اطمینان از ذخیره شدن همه کپی ها بدون خطا می باشد. این موضوع نیاز به نظارت روزانه برای خطاهایی که از طریق آزمایش بازیابی منظم اصلاح می شوند دارد. بک آپ های مختلفی که معمولا استفاده می شوند عبارتند از:
• پشتیبانگیری نوار برای ذخیرهسازی طولانیمدت حجم عظیمی از داده ها در درایوهای خارجی، دیسکها یا سایر رسانههای خارجی مورد استفاده قرار می گیرد.
• Cloud backupهایی که دادههای موجود در سایت را منعکس میکنند.
•Cloud backupهای ترکیبی که پشتیبانگیری محلی یعنی در محل و پشتیبانگیری کلود را برای بهینهسازی امنیت و به حداقل رساندن خطر ترکیب میکند.
ارائه دهندگان خدمات می توانند این سرویس را با یک زیرساخت ارائه داده و راه حل BCDR انعطافپذیر انجام دهند. این یک استراتژی جذب کاربر مؤثر بوده که به MSP فرصتی برای فروش خدمات با ارزش افزوده بیشتری مانند DRaaS می دهد.
منظور از مدیریت BaaS چیست و چگونه انجام می شود
مدیریت BaaS اغلب در دو نوع موجود است: به طور جزئی یا کاملاً مدیریت شده. برخی از سازمان ها در قراردادهایی با مدیریت جزئی شرکت میکنند که در آن مسئولیت کاربر برای وظایف پشتیبانگیری و بازیابی وجود دارد. این ممکن است به این معنی باشد که کاربر برای حفظ کارهای پشتیبانگیری و بازیابی فایلها در صورت لزوم به یک پورتال دسترسی دارد و ارائهدهنده خدمات مسئول نگهداری نرمافزار کلی و patchها می باشد. کاربر برای هر مشکلی بلیط میز خدمات را ارسال می کند و انتظار دارد در مدت زمان از پیش تعریف شده پاسخ دهد.
در سناریوهای کاملاً مدیریت شده، سازمان تمام مسئولیت های پشتیبان گیری را برون سپاری می کند. ممکن است کاربر همچنان به پورتال خود برای گزارش دهی و داشبورد یا حتی قابلیت های بازیابی دسترسی داشته باشد. آنچه در محدوده ارائه BaaS است، از قبل با SLAهای مورد توافق تعریف شده است.
برای ارائه خدمات پشتیبان مدیریت شده، MSPها باید روی متعادل کردن هزینهها و دسترسی تمرکز کنند، نه اینکه به مقیاسپذیری و سرعت بازیابی تقریباً بینهایت که مطابق با SLA هستند، توجه کنند. این عوامل همگی برای جذب و تضمین وفاداری و رضایت کاربران ضروری هستند. برای ارائه چنین خدمات پشتیبانی، MSP ها به ویژگی های پیشرفته ای نیاز دارند که عبارتند از:
• رمزگذاری End-to-end داده ها برای امنیت کامل
• مدیریت و نظارت از راه دور
• تأیید خودکار داده ها
• امکان کنترل برنامه های پشتیبان گیری و نگهداری داده ها
• معماری کلود چند لایه
DRaaS چیست
DRaaS از نرمافزار حفاظت از داده ها برای بازیابی استفاده می کند، در طول قطع نرمافزار حفاظت از داده ها، داده ها را در یک مکان مناسب، معمولاً یک سایت ثانویه یا کلود، روشن یا بازیابی می کند. ارائهدهنده DRaaS کنترل و عملکرد زیرساخت فناوری اطلاعات را پس از یک فاجعه به سازمان برمیگرداند.
کاربرد DRaaS
DRaaS از سرورهای مجازی برای انعکاس یک زیرساخت کامل موجود یعنی کارکردهای محاسباتی، ذخیرهسازی و شبکه در حالت ایمن استفاده می کند. بنابراین، کسبوکارها میتوانند به اجرای برنامههای خود از یک محیط کلود که توسط ارائهدهنده خدمات مدیریت میشود، ادامه دهند تا از استفاده از سرورهای در معرض خطر در سایت خودداری کنند. نتیجه بازیابی سریع یا تقریباً فوری پس از فاجعه میتواند پس از آماده شدن، دادهها و پردازش را به سرورهای جدید یا بازیابی شده در سایت منتقل کند. در حالی که BaaS فقط داده های یک سازمان را جابجا می کند، DRaaS داده ها، محاسبات و شبکه را برای دسترسی و بازیابی به کلود منتقل می کند.
در عصر دیجیتال هر سازمانی باید از داده ها محافظت نماید. BaaS و DRaaS راهحلهای مکملی هستند که در صورت وقوع غیرمنتظره حملات سایبری، تهدیدات داخلی، خرابیهای سختافزاری یا بلایای طبیعی، بهترین عملکرد را دارند. چالش بسیاری از SMB ها این است که فرآیند و هزینه های نظارت و مدیریت این محیط ها می تواند بسیار سنگین باشد. به همین دلیل است که SMB ها به طور فزاینده ای به MSPها به این سرویس روی می آورند.