ضرورت هوشمندسازی سرویس IT
با توجه به اینکه ارائه خدمات IT به واحدهای شغلی مختلف در شرکتها بر عهده تیم IT میباشد، تداوم فعالیت این سرویسها و کسب و کارهای مختلف، مستلزم یک دیدگاه سرویس محور (Service-Centric) نسبت به تمامی دادههای ماشینی و همچنین اطلاعاتی در مورد شاخصهای عملکرد است. بنابراین جهت ارائه هوشمندی در سطح سرویس (Service-Level) باید مشکلات محصولات قدیمی رفع گردند، این مشکلات عبارتند از کنترل منابع داده با فرمتهای متغیر، کار با کنترلرهای ادغام شدهی ضعیف، مقیاسپذیری (Scalability) و استقرارهای طولانی (Lengthy Deployment). این موضوع مستلزم رویکرد جدیدی است که یک دید اولیه و پیشفرض را نسبت به سلامت عملیاتی و شاخصهای عملکرد برای تیم IT ایجاد نماید.
Splunk IT Service Intelligence چیست؟
Splunk IT Service Intelligence یا به اختصار Splunk ITSI، یک راهکار مطلوب با قابلیت اجرا بر روی Splunk فعلی شما میباشد که هدف از ارائه آن، افزایش اطلاعات نرمافزار Splunk در مورد سرویسهای IT است. این تکنولوژی با یک رویکرد دادهمحور (Data-Driven) جهت ارائه هوشمندی در سطح سرویس (Service-Level) برای سرویسهای IT، به بازآفرینی فرآیند مانیتورینگ و تجزیه و تحلیل میپردازد. این راهکار در واقع یک دیدگاه متمرکز و مرتبط در مورد سرویسهای پویای IT به شمار میرود.
جهت درک بهتر این تکنولوژی در ادامه به بررسی مفهوم چند واژه ی کلیدی در این رابطه می پردازیم.
سرویس چیست؟
سرویس به نحوه ارائه ارزش به مشتریان داخلی یا خارجی اطلاق میشود که طیف وسیعی از تعاریف را در بر میگیرد. برخی از این تعاریف عبارتند از:
- برنامه یا مجموعهای از برنامهها
- Infrastructure Tier
- سرویس کسب و کار، مانند بازار آنلاین که میتواند شامل چندین جزء زیرساختی (مانند وب سرورها، دیتاسنترها و Load Balancerها) باشد.
با توجه به موارد فوق میتوان سرویسهایی را تعریف نمود که برای کسب و کار در Splunk ITSI دارای اهمیت بیشتری هستند و دربرگیرندهی رابطه بین سرویسها میباشند؛ این امر درک سریع وابستگیها و تاثیرات عملکرد بالقوه را میسر میسازد.
Entity چیست؟
Entityها، اجزای تشکیل دهنده سرویس بوده و میتواند یک سرور، پورت Switch، کاربر یا هر چیز دیگری باشد که پاسخگوی نیازهای شما است. سرویسها را میتوان به Entityهای خاصی محدود نمود و شاخصهایی را برای آن تعریف کرد که به درک وضعیتِ سرویسهای مهم توسط کارکنان سازمان کمک مینماید.
KPI چیست؟
Key Performance Indicator یا به اختصار KPI، شاخصی است که برای ارزیابی وضعیت کلی یک سرویس به کار میرود. KPIها با استفاده از جستجوهای Splunk، پیکربندی میشود، بنابراین شاخصی را تعریف میکند که به بهترین شکل پاسخگوی نیازهای شما در مواردی مانند لود CPU میباشد. همچنین میتوان میزان اثر گذاری KPI بر سلامت سرویس را دقیقا تنظیم نمود. همچنین Threshold یا آستانههای KPI را میتوان به صورت دستی تنظیم نمود و یا اینکه با استفاده از دادههای موجود، Splunk ITSI را طوری پیکربندی کرد که تنظیم آستانه به صورت خودکار انجام شود.
سوالات مهمی در ابتدای فرآیند شناساییِ رویکردهای مبتنی بر دادههای ماشینی با Splunk ITSI مطرح میگردد که هدف آن، کسب اطمینان از انتخاب مسیر درست میباشد. این سوالات به تعریف سرویسهای مهم برای کسب و کار مورد نظر و همچنین نحوه پیگیری سلامت سرویسها کمک خواهد نمود. با در دست داشتن پاسخ این سوالات میتوان تایید کرد که دادههای مورد نیاز در Splunk موجود بوده و آمادگی برای پیکربندی Splunk ITSI وجود دارد.
نمونه پاسخ ها | سوال ها |
---|---|
Web Store, Web Service, DB Service | در مورد کدام یک از سرویسها نیاز به کسب اطلاعات دارید؟ |
Web Servers, Database Servers, Load Balancer | اجزای تشکیل دهندهی این سرویسها کدامند؟ |
Web Service به سلامت سرویس DB وابسته می باشد. | اجزای تشکیل دهندهی این سرویسها کدامند؟ |
زمان پاسخگویی، درآمد کسب شده و Load CPU بر روی سرورها | سلامت سرویس توسط کدام KPIها تعیین میشوند؟ |
دلیل انتخاب Splunk ITSI
این تکنولوژی، یکCross-Silo Visibility را نسبت به شاخصهای مهم عملکرد و سلامت در سرویسهای IT ارائه نموده و از طریق یکپارچهسازی دادهها در شرکت، امکان طراحی سرویسها و KPIها را به صورت بصری فراهم مینماید؛ در نتیجه میتوان اطلاعات جدیدی را کشف نمود، عملیاتهای نرمال را آغاز نموده و دادههای عملیاتی را به تاثیر کسب و کار تعبیر کرد. همچنین شما با Splunk ITSI قادر خواهید بود که:
- Visualization قدرتمندی داشته باشید که در نتیجه ی آن یک دیدگاه سلسله مراتبی، Real Time و عمیق نسبت به سلامت سرویس و شاخصهای مهم عملکرد برای شما فراهم میگردد.
- از جستجوهای پیشساخته استفاده کرده و یا مواردی را به دلخواه ایجاد نمایید تا مشکلات با این اقدامات پیشگیرانه شناسایی گردند.
- موارد غیرمعمول را شناسایی نموده و دلایل ریشهای و اثرگذار بر سطوح سرویس مورد نیاز برای کسب و کارتان را با دقت بیان کنید.
- شاخصهای مهم را با تعیین Thresholdهای KPI به صورت دستی و خودکار پیگیری کنید.
- اجزای جداگانه یک سرویس را به همراه Entityها مانیتور نموده و Entityهای دارای MetaDataی مفید را توسعه دهید.
تحلیلگر سرویس یا Service Analyzer
با Service Analyzer مختص Splunk ITSI که به صورت پیشفرض ارائه میشود، دستیابی به یک دید سطح بالا در مورد سلامت سرویس به سرعت فراهم میگردد. همچنین کاربران میتوانند این صفحه نخست یا Homepage را برای نمایش سرویسها و KPIهای مورد نیاز خود سفارشیسازی نمایند.
Glass Tables
برای مشاهده هدفمندتر سرویسها و KPIها، میتوان Glass Tableهای سفارشی را با Drag-and-Drop کردن یک Interface جدید ایجاد نمود. در حالیکه Widget هایBuilt-In ، وضعیت را نشان می دهند، میتوان از نمودارهای شبکه یا آیکونهای موجود برای ایجاد زمینه استفاده نمود.
Deep Dive
با قابلیت Deep Dive میتوان به عمق مشکلات و مسائل نفوذ نمود و در عین حال شاخصها، رویدادها و KPIهای متعددی را در طول زمان مشاهده و مقایسه کرد. صرفا به کمک چند کلیک و با استفاده از دادههای مربوط به جستجوهای موردی (Ad Hoc Search) یا KPIها، میتوانید خطوط جدیدی را به Deep Dive اضافه کنید. مدیریت نمودن کلیه این اطلاعات در یک مکان به شما کمک میکند تا به اطلاعات مهمی دربارهی این روند دست یابید.
Multi KPI Alert
با کمک این تکنولوژی می توان هشدارها یا رویدادهای قابل توجه را با استفاده از یک واسط گرافیکی جدید ارائه نمود تا وضعیت KPIها در چندین سرویس مختلف مرتبط گردند؛ در نتیجه ی این امر قادر خواهید بود از مشکلات قابل توجه یا مشکلات بالقوه، قبل از رخداد آنها مطلع شوید.