به تازگی شرکت آمازون با عرضه دستگاه Amazon Echo Show به بازار، قصد دارد صنعت ویدیوکنفرانس و ارتباطات یکپارچه سازمانی را از انحصار شرکت هایی همچون Cisco و Avaya خارج کند.
طبق گزارش اخیر این شرکت، Echo Show به زودی با قیمت اولیه 230 دلار در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت. این تکنولوژی که با دستیار صوتی Amazon Alexa کار میکند، از صفحه نمایش 7 اینچی و دوربین 5 مگاپیکسلی برای تماسهای تصویری بهره می برد.
درحال حاضر Alexa به عنوان یک دستگاه مختص ارتباطات یکپارچه از امکان برقراری ارتباط صوتی با ایمیل و تقویم اشخاص برخوردار است، اما شرکت درنظر دارد تا با توسعه Show این قابلیت را به صورت تصویری نیز فراهم نماید.
Werner Goertz تحلیلگر شرکت Gartner پیشبینی می کند که آمازون علاوه بر فعالیت در زمینه برنامه های فعلی Echo Show، برای توسعه این دستگاه در آینده نیز برنامههایی در نظر دارد، که طی اطلاعیه های بعدی اعلام خواهد شد؛ هرچند که شرکت آمازون از اظهار نظر قطعی در اینباره خودداری نموده است.
Goertz، بازار مصرف احتمالی Echo Show را در سناریوهایی همچون درمان از راه دور یا به اصطلاح Telemedicine، مراقبت در منزل، محافظت از سالمندان و همچنین خدمت رسانی به مشتریان هتل ها دانسته و از کاربرد فعلی نسخه غیرتصویری Amazon Alexa در تمام هتل های Wynn Las Vegas خبر داده است که حاکی از گرایش بازار به تکنولوژی های ارتباطاتی می باشد.
Goertz که به تازگی از طریق Echo Show در یک جلسه ویدیوکنفرانس بین دفاتر سانفرانسیسکو و سیاتل شرکت داشته، این تماس را کاملا بدون تاخیر و همراه با شفافیت تصویری توصیف نموده است. وی بخشی از موفقیت این عملکرد را به در اختیار داشتن یک شبکه سازمانی قدرتمند، مرتبط می داند اما ارزیابی دقیقی از این تاثیر ارائه نکرده است.
Goertz تاکید می کند که آمازون باید تا زمان عرضه این محصول بر شناساندن ارزش Echo Show به مدیران IT تمرکز نماید تا نگرانی ها در خصوص حریم شخصی و امنیت دستگاه کاهش یابد. علاوه بر اینکه مشتریان باید از امکان اتصال سریع و ساده Echo Show به برنامه های کاربردی سازمانی برای افزایش بهره ورری نیز اطمینان یابند.
وی با اشاره به اینکه آمازون برای حفظ حریم شخصی سازمان ها تضمین کافی فراهم نمیکند، بیان کرده است: “آمازون واکنش منفی اتحادیه های کارگران صنعتی و متخصصین حوزه IT درباره رعایت نشدن محرمانگی و حریم شخصی را جدی نگرفته و هنوز اقدامات کافی و دقیقی در این خصوص انجام نداده است.”
شرکت آمازون درحال حاضر از APIهایی برخوردار است که به اشخاص Third Party اجازه می دهد تا به وسیله Alexa Voice Services، چندین برنامه کاربردی را به Echo Show اضافه نمایند. با این حال Goertz اذعان نموده که سازمان ها هنگام استفاده از Echo Show در برگزاری ویدیوکنفرانس ها، با دشواری هایی روبرو خواهند بود.
Jack Gold تحلیلگر J. Gold Associates نیز به مشکلاتی که هنگام اتصال Echo Show به سرویس های سازمانی به وجود خواهد آمد به عنوان بزرگترین مشکل پیش رو اشاره نموده است.
به گفته Gold، سازمانها صرفنظر از فعالیت در محیط های Cloud یا On-Premise، به سیستم هایی نیاز دارند که امکان برقراری ارتباط با زیرساخت داخلی برنامه های کاربردی سازمانی را فراهم نمایند. وی از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرده که شرکت آمازون APIها و SDKها (کیت های توسعه نرم افزار) را به منظور افزایش کارایی کابران سازمانی فراهم نموده است یا خیر.
علیرغم چالش های ذکر شده، Goertz پیشبینی میکند که شهرت آمازون در معرفی تکنولوژی های جنجالی و گستردگی آن احتمالا سایر سرویس دهندگان شبکه از جمله Cisco و Avaya را با دشواریهای رقابتی مواجه میسازد. این موضوع به ویژه در حالی مطرح می گردد که آمازون قادر خواهد بود تا ابزارهای سازمانی را به صورت مقرون به صرفه و با هزینه عملیات پایینتر عرضه نماید؛ مزیتی که شرکت های دیگری همچون Polycom و Cisco قادر به ارائه آن نمی باشند.
در واقع Goertz معتقد است اقدامات آمازون موجب نگرانی شرکت های بنامی خواهد شد که در زمینه ارتباطات یکپارچه فعالیت می کنند.