بانک ها می بایست روش های بیومتریک را به عنوان یک جزء در مجموعهای از روشهای دسترسی هویت در نظر گیرند تا اینکه این روش در استراتژی های احراز هویت چند عاملی به کار گرفته شود.
این امر به توصیه ی انجمن Mobey ، یک انجمن فعال در صنعت مالی ارائه شده است . بررسیها نشان داده است که روش های بیومتریک ، به عنوان یک روش شناسایی، احراز هویت و مجوز در بانکداری و خدمات پرداخت کاربرد زیادی دارد.
مدیر اجرایی انجمن تخصصی Mobey ، میگوید: «در مقایسه با واردکردن PIN یا پسورد ، بیومتریک یک تجربه کاربری فوقالعاده راحت و سازگار با محیط را ارائه می دهد ؛ بنابراین ، افزایش اقبال به چنین روشی روشن و واضح خواهد بود . بانک ها و مؤسسات مالی طبیعتاً خواستار استفاده از چنین متد هایی هستند امّا درعین حال باید از برقراری تعادل میان امنیت و راحتی اطمینان حاصل کنند ».
بیومتریک در بخش سیار، مزایای قابل توجهی به ویژه در ارتباط با بهبود تجربه کاربران ارائه می کند. لازم به ذکر است که بیومتریک به طور بالقوه در سایر زمینه های خدمات مالی ازجمله گزینش کارکنان، آگاهی از اطلاعات مشتریان، تراکنش های مربوط به خرید و فروش آنلاین و بیمه بسیار ارزشمند است.
با این وجود ، برخی مسائلِ مهم وجود دارد که بانک ها را ملزم میکند پیش از به کارگیری این روش به آن ها توجه داشته کنند . نگرش های مثبت مصرف کننده ، به مزایای این روش میافزاید امّا تا زمان به کارگیری رسمی این متد در استانداردهای رایج، معیارهای ارزیابی و گواهینامه ها بایستی تحقیقات و توسعه های بیشتری انجام شود.
بررسی های انجمن تخصصی Mobey نشان می دهد که بخش عمده ای از بانک ها قصد دارند تا در آینده ی نسبتاً نزدیک، روش های بیومتریک را پیاده سازی کنند و در راستای این اقدام بانک ها ، تولیدکنندگان تلفن های همراه نیز در حال ادغام قابلیت های بیومتریک با دستگاه های خود هستند .
یکی از اثرات ادغام قابلیت های بیومتریک در دستگاه های تلفن همراه این است که این روش سطح قابل توجهی از هزینه های بانک ها را حذف کرده است. هرچند که بانک ها می بایست مراقب باشند تا به تبع آن سطح کنترل از دستشان خارج نشود.
بانک ها به منظور پیشرفت می بایست در مورد مسائلی همچون معماری های سیستم ، روش های بیومتریک ، راهحل های صریح و اختصاصی، امنیت و همکاری در عوض رقابت، تصمیمات متعددی اتخاذ کنند و مادامی که فناوری درحال توسعه است، همکاری و استاندارد سازی ، بهترین راه ممکن برای رسیدن به این هدف برای بانک ها به شمار می روند .
برای بانک ها و ارائه دهندگان خدمات پرداخت ، «امنیت» حداقل نیاز است امّا دستآخر این راحتی است که توجه مشتریان را به خود جلب می کند؛ به همین منظور، بانک ها و ارائه دهندگان خدمات پرداخت، اقدامات امنیتی نامناسب و پیچیده را اتخاذ نمی کنند. درعین حال، نگرانی های قدیمی بیومتریک ازجمله نگرانی های مربوط به «دقت» و «قیمت» دیگر مورد توجه نیستند. با این حال، نگرانی های دیگر از جمله «امنیت» همچنان به قوت خود باقی است. برای موفقیت روش های بیومتریک، می بایست از ترکیب آن با فناوری های امن در ذخیره سازی و پردازش استفاده کرد .