بنیاد Ethereum برای کمک به حل مشکل عملکرد در Blockchain ، در جستجوی Developerهای خارجی میباشد.
سازنده Ethereum (یک پلتفرم متنباز از Blockchain) در حال یافتن راهی است که بتوان با استفاده از آن عدم توانایی ظرفیت پردازش در مقیاسهای بزرگ را به صورت موثر بر طرف نموده و برای حل این معضل به دنبال یافتن توسعه دهندگان خارجی میباشد.
Ethereum و Hyperledger از پلتفرمهای پیشروی Blockchain در جهان بوده و پایهگذار بسیاری از برنامههای کاربردی از جمله Cryptocurrencyها همچون Ether و برنامهی Smart Contract (برنامههای قراردادهای آنلاین خودکار) میباشند.
در حالی که این پلتفرمها به دلیل انجام شدن تمامی تراکنشها در تکنولوژی Distributed Ledger به صورت Peer-To-Peer و Real Time بسیار انعطافپذیر و بهینه بوده، اما یک مشکل بزرگ در Performance (عملکرد) آنها وجود دارد که هر ورودیِ Blockchain نیازمند پردازش توسط همهی Nodeها میباشد که در نتیجه احتمال کُند نمودن تراکنشهایی همچون تراکنشهای مالی را ایجاد مینماید.
Bharath Rao، مدیرعامل شرکت Leverj اظهار داشت: این فرایندِ پرهزینه و کُند برای یک شبکه جهانی که تمامی شرکت کنندگان در آن به طور بالقوه مخرب در نظر گرفته میشوند، توجیهپذیر است اما در یک سازمان یا شرکت که تمامی اعضا تحت کنترل میباشند، صرف زمان و انرژی زیاد برای مسئلهای که هیچ گونه مزیتی در بر ندارد کاملا غیرمنطقی است.
در حالی که پردازش هر یک از تراکنشها توسط تمامی Nodeها منجر به انعطافپذیری بالای Blockchain در مقابل حملات سایبری شده است (زیرا برای هر تراکنش تمامی Nodeها باید آن را پردازش نمایند و برای تحت کنترل گرفتن شبکه به صورت کامل باید صدها یا حتی هزاران Node را هک نمود)، اما همین موضوع سرعت پردازش تراکنشها و مقیاسپذیری آنها را نیز کاهش داده است.
Vitalik Buterin به عنوان ایجاد کننده Ethereum بیان نمود: شبکهی Blockchain به یک میلیون تراکنش در روز رسیده است و با پروژهی Ethereum و دیگر پروژههای Blockchain، این شبکه به صورت پیوسته به ظرفیت کامل تراکنشهای خود نزدیک شده که نیاز به توسعهی این شبکه بیش از پیش ضروری میگردد.
Ethereum تا کنون دو راه حل احتمالی برای حل این مشکل یافته است. راه حل اول Sharding بوده که نیازمند درصد کمتری از Nodeها جهت پردازش هر تراکنش میباشد و امکان تراکنشهای بیشتری را به صورت موازی و همزمان فراهم مینماید؛ در ضمن این راهکار امنیت Blockchain را نیز کاهش نمیدهد زیرا بیشتر ویژگیهای غیر متمرکزسازی و امنیتی Blockchain را حفظ مینماید.
راهکار دوم ایجاد لایههای Data-Link یا پروتکلهای لایه 2 میباشد که بیشتر تراکنشها در آن به صورت Off-Chain بوده و برای وارد و یا خارج شدن از سیستمهای لایه 2 تنها با زیرساخت Blockchain در تعامل میباشد (همانند شرایط حمله به سیستم). پروتکلهای لایه 2 اطلاعات را میان Nodeهای درون یک LAN و یا شبکهی WAN مجاور انتقال میدهد.
Buterin افزود: هم اکنون در حال ساختن یک پیادهسازی مرجع بر روی Python بر اساس Py-EVM میباشیم که تا ایجاد آزمایشی آن بر روی Python راه زیادی نمانده است و برای انجام دادن مرحله بعدی، یعنی Sharding آزمایشی و متعاقب آن Sharding Mainnet، نیاز به مشارکت توسعهدهندگان خارجی میباشد.
هدف Ethereum آن است که توسعه دهندگان خارجی از ابتدا به صورت Multi-Client Ecosystem وارد عمل شده و از هیچ یک از پیادهسازیهای عملیاتی خاص نیز حمایت نمیکند. در همین راستا Buterin در تلاش برای حل مشکل به صورت داخلی بوده و Ethereum تنها کمک هزینههایی به برنامهنویسانی که قادر به حل این معضل باشند ارائه میدهد که این کمک هزینه بسته به دامنهی کاری حدود 50 هزار تا یک میلیون دلار میباشد.