راهاندازی VDI چه به صورت Hostشده و چه به صورت On-premise مسئولیت خطیری بوده و با تغییرات فراوان همراه است. مدیریت این تغییرات در موفقیت این طرح جدید بسیار اهمیت دارد. برای نخستین پیادهسازی هر تكنولوژیای، باید چندین مورد را در نظر گرفت.
مراحل طراحی سرویس VDI
ارزیابی: در ابتدا باید فرآیندها، روندها و فعالیتها را ارزیابی كرده و به این سوالات پاسخ داد: كدام یك موثر است؟ كدام بیتاثیر است؟ كدام قسمت قابل اصلاح است؟ باید تعیین شود كه تكنولوژی بر كدام قسمت شیوه كاری بیشترین تاثیر را میگذارد و حوزههایی كه بیشترین سود را بر سرمایهگذاری مالی – یعنی بیشترین بازگشت سرمایه (ROI)– دارند باید بررسی شوند.
طراحی استراتژی: پس از ارزیابی، باید به وضعیت بهینۀ كسبوكار اندیشید و به این سوالات پاسخ داد: این كسبوكار چه اهدافی دارد؟ این شركت – در حالت ایدهآل – میخواهد به چه جایگاهی برسد؟ چطور میتوان به این جایگاه رسید؟ بین جایگاه كنونی و جایگاه مورد نظر، چه شكافهایی وجود دارد؟ باید تكنولوژیهایی كه كسبوكار را به مرحله بعد میبرند، شناسایی شوند.
برنامهریزی و پیادهسازی: هرگاه حوزههای اصلاحی و راهكار تكنولوژی مناسبی برای بستن این شكاف تعیین شد، باید برنامهای برای پیادهسازی ریخته شود. سپس باید «بردهای سریع» را تعیین و اولویتبندی نمود تا بتوان به شتاب و پذیرش بیشتری از جانب پرسنل و مدیریت دست یافت.
آموزش، ارتباط و مستندسازی: هر تكنولوژی یا شیوۀ كاری جدید، سوالات، نگرانیها و تردیدهایی به همراه دارد. توسعۀ پرسنل، آموزش آنها و ارتباط مناسب با آنها برای موفقیت هر طرح جدیدی ضروری است. باید همۀ افراد را بهروز نگه داشته و اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار داد. به این ترتیب، مدیریت تغییر مذكور بسیار آسانتر خواهد شد.
بهبود مداوم: پایان پیادهسازی قطعا پایان كار نخواهد بود. باید از فرصتها برای پیشرفت بیشتر استفاده كرد. همچنین روشهای جدید را برای بهبود مداوم به كار گرفت (Kaizen). مخصوصا وقتی صحبت از تكنولوژی است، ثابت ماندن كسبوكار باعث عقب افتادن آن میشود.
معرفی راهکار مجازیسازی دسکتاپ VMware Horizon
ویدیوهای بیشتر درباره VDI
آغاز به كار راهاندازی VDI
در این جا رویكرد Crawl – Walk – Run یا «خزیدن – راه رفتن – دویدن» برای راهاندازی سرویس VDI به كار گرفته میشود.
Crawl يا خزيدن:
باید با یك دمو یا نسخۀ نمایشی آغاز به كار كرد كه حكم اثبات مفهوم كسبوكار مورد نظر را دارد. آیا این تكنولوژی واقعا موثر است؟ اگر موثر است، عملكرد مورد نیاز كسبوكار را فراهم میكند؟
Walk يا راه رفتن:
مرحلل پیشنهادی بعدی، Pilot یا طرح آزمایشی است و منظور از آن، راهاندازی سرویس VDI كوچكی برای پروژه یا دفتر است. این كار یك آزمایش واقعی است. باید اهداف و معیارهای سنجشی برای این Pilot تعریف شوند. همچنین میتوان زمان كاركرد را اندازهگیری كرد ه و پشتیبانی را آزمایش نمود، سپس با پاسخ به این پرسشها به بررسی عملكرد واقعی پرداخت:
آیا این راهكار، عملكردی در حد انتظار یا بیش از حد انتظار را داراست؟ چه سوالات و مشكلاتی در این رابطه مطرح میگردد؟ آیا استفاده از آن آسان است؟ چه نوع آموزشی مورد نیاز است؟
Run يا دويدن:
در نهایت، پس از كسب رضایت و باور به این كه همه چیز خوب پیش میرود و این كوشش جدید منجر به صرفهجویی در زمان و هزینه خواهد شد، باید برای پیادهسازی كاملی برنامهریزی كرد كه ممكن است صرفا یك پروژه باشد یا كل شركت را در بر گیرد.
برای مشاوره رایگان و یا راهاندازی مجازیسازی دسکتاپ VDI با کارشناسان شرکت APK تماس بگیرید. |
انتقال به يك سرویس VDI به صورت Host شده
برای راهاندازی سرویس VDI موفق نیاز به طی هفت مرحله است که عبارتند از:
- تعیین رویكرد
- برنامه زیرساخت – سختافزار
- یكپارچهسازی نرمافزار
- برنامه ارتباطات
- برنامه آموزش
- گزارش كامل
- سنجش موفقیت
تعيين رويكرد در راهاندازی VDI
به چه روشی باید VDI را پیادهسازی كرد؟ سه رویكرد وجود دارد كه به كرات استفاده میشوند: پروژهای، دپارتمانی و دفتری. (یا شاید تركیبی از میان این سه رویكرد اتخاذ گردد).
برخی از شركتها كار خود را با پروژه واحدی به عنوان طرح آزمایشی آغاز میكنند و هرگاه آن پروژه به مرحله قابلقبولی از اجرا رسید، پروژه دیگری را وارد Cloud میكنند. سپس این پروژهها یكی یكی وارد VDI میشوند و این روند ادامه مییابد تا بخش اعظم كار در سرویس VDI انجام گردد. در این مرحله، بیشتر شركت در Cloud قرار میگیرد. سپس میتوان مابقی كمپانی را با استفاده از یكی از روشهایی كه در زیر شرح داده شده است، وارد VDI نمود.
بیشتر بخوانید: پنج عامل موثر در انتخاب آنتی ویروس دسکتاپ مجازی
یكی از روشها، انتقال دپارتمانی است. گاهی انتقال همۀ دپارتمانها به Cloud سادهتر است. دپارتمانهایی نظیر HR، حسابداری و دیگر دپارتمانهای مستقل میتوانند بدون مختل كردن بخشهای دیگر شركت، به سرویس VDI انتقال یابند. این رویكرد همچنین كمتر در پروژهها اختلال ایجاد میكند.
برای شركتهای چنددفتری میتوان با جداسازی دسكتاپها و ظرفیت یك دفتر در هر مرتبه، دفتر به دفتر به VDI منتقل شد. همچنین میتوان زمانبندی كرده و در هر ماه یك دفتر را به سرویس VDI منتقل كرد. اتخاذ این رویكرد، زمانی كه همكاری بین دفاتر زیاد است، ممكن است دشوار باشد، اما اگر دفاتر مستقل از هم عمل كنند، این رویكرد كارساز خواهد بود. باید اطمینان یافت كه این انتقال بیش از حد لازم طول نكشد. اگرپروژه VDI سود قابل توجهی داشته باشد، شركت میخواهد در اسرع وقت از این مزیت استفاده کند.
برنامه زيرساخت
مرحله بعد تعیین و تنظیم برنامه زیرساخت است. باید تعیین كرد كه قرار است كدامیك از منابع مجازیسازی و از دیتاسنتر اجرا شوند. همچنین باید فهرستی از انواع و تعداد دسكتاپها و سرورهایی كه با آنها كار میشود، تهیه گردد تا كاربر بداند برای پشتیبانی از پرسنل چه چیزهایی باید در مركز داده داشته باشد و كدام انواع پهنای باند و فایروال را برای اتصال به VDIهای خود لازم دارد. باید به خاطر داشت كه در برنامۀ زمانی پیادهسازی، مدارهای داده یكی از طولانیترین اقلام در بازه Lead Time هستند.
مرحله بعدی، شامل ایجاد زیرساخت برای راهاندازی VDI در دیتاسنتر، انتقال دادهها، تعیین زمان، و برنامهریزی برا جداسازی در آخر هفته است. صبح روز شنبه بعد، همه باید برای استفاده از تكنولوژی آماده باشند.
در مرحله آخر، باید تعیین شود كه با دسكتاپها و لپتاپهای قدیمی چه باید كرد. میتوان آنها را نگه داشت و تا جایی كه از كار بیفتند، از آنها نگهداری كرد، یا آنها را فروخت، یا دور انداخت، یا به كارمندان یا خیریه بخشید.
ادامه پیگیری و بررسی و اطمینان از كاركرد درست همه چیز نباید فراموش شود.
بیشتر بخوانید: سهولت، قابلیت اطمینان و امنیت در مجازی سازی دسکتاپ با Horizon View
مروری بر برنامه زيرساخت:
- ارتقای مدارها (بازه Lead Time طولانی)
- موجودی سرورها
- موجودی دسكتاپها
- ایجاد زیرساخت مجازی در دیتاسنتر
- كپی كردن همه دادهها در دیتاسنتر
- بررسی هماهنگ بودن دادهها
- تكمیل ارتقای WAN
- تعیین زمان جداسازی
- غیرفعالسازی سرورهای محلی
- Sync كردن نهایی دادهها با Cloud
- شروع جداسازی – معمولا در آخر هفته
- آزمایش همه سیستمها نظیر پرینتر، اسكنر و ….
- بررسی و پیگیری: رونمایی از مسائل، طراحی فهرستی از نواقص، عیبیابی
يكپارچهسازی نرمافزار
كاربر باید از كاركرد درست تمام نرمافزارها در سرویس VDI اطمینان حاصل كرده و بررسی کند كه آیا اجرای نرمافزارها به لحاظ قانونی در VDI امکانپذیر هستند یا خیر. برخی از تولیدكنندگان نرمافزار استفاده از آن را در سرویس VDI یا محیط مجازی اكیدا ممنوع میكنند. همه برنامهها باید آزمایش شوند تا از عملكرد مناسب آنها اطمینان حاصل شود. اگر كاربر نرمافزاری داشته باشد كه به سختافزار خاصی (چون دانگل، كارتخوان، دوربین و …) نیاز داشته باشد، باید اطمینان حاصل كند كه این نرمافزار در VDI كار میكند و هر گونه رابط سختافزاری موردنیاز در دسترس است.
بیشتر بخوانید: بهترین راهکارهای پیادهسازی Virtual Desktp Infrastructure (VDI)
برنامه ارتباطات
ارتباطات خوب میتواند هر طرح جدیدی تكنولوژی را ایجاد كرده یا از بین ببرد. باید زمانی را به آگاهسازی پرسنل از موارد مورد توقع اختصاص داد، در حین فرآیند آنها را مطلع كرد و پس از تكمیل طرح جدید عمل، همچنان به بررسی و پیگیری ادامه داد.
دقیقا درباره چه مواردی باید با پرسنل صحبت شود؟
برخی از این موارد در زیر آورده شده است:
- سرویس VDI چیست؟
- چرا این شركت قصد راهاندازی VDI دارد؟
- برنامه انتقال به سرویس VDI چیست؟
- انتظار پرسنل چه باید باشد، شیوۀ كار این شركت از چه لحاظ متفاوت است؟
- اشتراكگذاری رویداد و برنامه انتقال با پرسنل
- اجرای پرسشوپاسخ پس از جداسازی
- چگونگی دریافت كمك/پشتیبانی
ارتباطات خوب، موفقیت را تضمین میكند.
آموزش
باید پرسنل را آموزش داد تا از ابزارهای جدید خود استفاده كنند. همچنین باید اطمینان حاصل كرد تمام موارد آموزشی در فرمتهای نوشتاری یا ویدیویی ضبط گردند تا افراد بتوانند در هر زمانی به آنها دسترسی داشته باشند.
چند نمونه مورد آموزشی:
- روندهای Login
- دسترسی به VDI از خارج از دفتر
- چگونگی دریافت پشتیبانی/ كمك
- روندها و فرآیندهای جدید – چگونگی متفاوت كار كردن شركت
- مشكلات عیبیابی
از روشهای آسان آموزش پرسنل و ذخیره اطلاعات جدید، برگزاری وبینار و Capture كردن صفحه نمایش است. در حین ارائه، میتوان وبینار را ضبط نمود و آن را در شبكه ذخیره كرد تا افرادی كه به اطلاعات دسترسی نیافتهاند یا قصد مرور آن را دارند، بتوانند به آن دسترسی پیدا كنند.
بیشتر بخوانید: بررسی عملکرد فناوری VMware VDI و مزایای استفاده از آن
گزارش كامل
باید مطمئن شد كه كارهای انجامشده، موارد اساسی را در بر گرفته باشد. همچنین باید اطمینان حاصل كرد كه به همه سوالات و نگرانیهای كاربران پرداخته شده است. به این منظور باید ابتدا فهرستی از سوالات یا مسائل تهیه گردد و پیش از پایان پروژه به آنها پرداخته شود. همچنین باید به این سوال پاسخ داد كه آیا مورد پیشبینینشده یا تغییری هست كه نیاز باشد به آن پرداخته شود؟ شاید نگرانیهای امنیتی خاص یا یكپارچهسازی با سیستم دفتری دیگر نادیده گرفته شده باشد. نیاز است تا در حین آموزش و ارتباط، به مشكلات و نگرانیها پرداخته شود و هر یك رفع گردند.
سنجش موفقيت در راهاندازی VDI
پس از پایان راهاندازی VDI، چطور میتوان موفقیت آن را سنجید؟ میتوان به برنامه اصلی پیادهسازی رجوع و اهداف و مقاصد طرح جدید پروژه VDI را مرور نمود.
كاربر به دنبال حل كدام مشكل كسبوكار بوده است؟
- بهبود تحركپذیری؟
- كاهش هزینه یا مخارج نگهداری؟
- بهبود همكاری؟
- كاهش هزینه سرمایه؟
- پیادهسازی سریع؟
آيا انتظارات برآورده شده اند؟ آيا كاربران خرسند هستند؟
همه طرحهای جدید در تكنولوژی باید با اهداف كسبوكار هماهنگ باشند و از آن پشتیبانی كنند. اگر چنین باشد، یعنی راهاندازی سرویس VDI موفق بوده است و اگر چنین نباشد، نواقص كار باید بررسی گردند.
ما در شرکت امن پایه ریزان کارن APK، در کنار سازمان شما هستیم تا بتوانید گامهای پیادهسازی و راهاندازی VDI را انجام داده و دورکاری را با آن تجربه نمایید. VDI این امکان را برای شما فراهم می آورد تا کامپیوتر کاربران را در زیرساختی مجازی، واقع در مرکز داده میزبانی و مدیریت نمایید.