Call Quality Dashboard یا به اختصار CQD در Skype for Business Server، یک لایه گزارشگیری بر روی Quality of Experience Database در Monitoring Server است. CQD برای ممکن ساختن استفاده مجتمع و فراهم کردن اطلاعات مربوط به کیفیت تماس و همچنین فیلتر کردن و Pivoting روی Dataset، از Microsoft SQL Server Analysis Services استفاده میکند. در ادامه به بررسی ویژگیهای CQD میپردازیم.
- Storage آرشیوی از دادههای QoE از طریق قابلیت QoE Archive در CQD
ویژگی QoE Archive میتواند نسبت به Monitoring Server دادههای QoE را برای مدت زمان بسیار بیشتری نگه دارد. این توانایی Trending و گزارشگیری داده را برای حداکثر هفت ماه ممکن میسازد و این امکان را فراهم میآورد که جهت گزارشگیری تا جایی که داده نگهداری شده است، بازه مورد نظر را تعیین کرد.
- گزارشگیری و تجزیهوتحلیل با استفاده از Microsoft SQL Server Analysis Services
CQD برای فراهم کردن قابلیتهایی همچون ارائه سریع یک خلاصهی جامع، فیلتر و Pivoting، از Microsoft SQL Analysis Services استفاده میکند تا از طریق یک Analysis Cube داشبورد را بهبود بخشد. لازم به ذکر است که گزارش سرعت اجرا و قابلیت بررسی دقیق دادهها میتواند زمان تجزیهوتحلیل را به شدت کاهش دهد.
- Schema جدید دادهی بهینهسازیشده برای گزارشگیری کیفیت تماس
Cube دارای یک Schema طراحی شده برای گزارش کیفیت تماس و بررسیها است. کاربران پورتال میتوانند به جای تمرکز روی چگونگی Map کردن Schemaی دیتابیسِ Metricهای QoE به نماهای مورد نیاز، روی Taskهای گزارشگیری تمرکز کنند. ترکیب QoE Archive و Cube سطحی از جداسازی را فراهم میکند که پیچیدگی گزارشگیری و تجزیهوتحلیل را از طریق CQD کاهش میدهد. همچنین Schema دیتابیسِ QoE Archive شامل جداولی است که میتوان آنها را از دادههای مختص به پیادهسازی پر نمود تا ارزش کلی داده بهبود یابد.
- طراح گزارش بصورت Built-In و ویرایش گزارش
بخش Portal دارای چندین گزارش Built-In است که مدلشان از روی Call Quality Methodology گرفته شده است. کاربران پورتال میتوانند گزارشات را اصلاح کنند و یا از طریق قابلیت ویرایش پورتال، گزارشات جدیدی بسازند.
- دسترسی Web API به Report Structure و Analysis Cube Data
چهارچوب گزارشگیری داشبورد تنها راه نمایش داده از Cube نیست. CQD چندین مثال از کاربرد HTML و JavaScript را برای بازیابی داده از Web APIهای CQD و رندر کردن آن داده در یک فرمت سفارشیسازی شده، ارائه میدهد. ترکیب Report Editor و Web APIهای CQD امکان نمونهسازی سریع گزارشها و طرح گزارش سفارشی را فراهم مینماید.
مشاوره رایگان راهاندازی سرویس ویدیو کنفرانس توسط کارشناسان شرکت APK – تماس با شماره 5 ,88539044-021
اهداف طراحی CQD
CQD به کارشناسان حوزهی IT این امکان را فراهم میسازد که با استفاده از دادهی تجمیعشده به شناسایی حوزههای متمرکز در محیط خود که دارای مشکلات کیفیت مدیا هستند، بپردازند؛ و همچنین امکان مقایسهی آمار برای گروههای کاربری متفاوت و شناسایی روندها و الگوها را نیز برای آنها فراهم مینماید. تمرکز این راهکار روی رفع مشکلات مجزای تماس نیست، بلکه تمرکزش روی شناسایی مشکلات و راهکارهایی است که در یک محیط فرضی، به بسیاری از کاربران قابل اعمال است.
اجزای Call Quality Dashboard
Call Quality Dashboard حاوی چندین دیتابیس، Microsoft SQL Agent Job، فرایند و برنامه کاربردی تحت وب است. Jobهای Microsoft SQL Agent به صورت دورهای دادهها را از دیتابیس QoE Metrics به دیتابیس QoE Archive کپی کرده و Cube را با دادههای درون دیتابیس QoE Archive پردازش مینمایند. دیتابیس Repository تعریفهای گزارشی را که به Portal قدرت میدهند ذخیره میکند و Portal، دسترسی مرورگر را به دادهی Cube فراهم مینماید.
اجزای CQD، شامل دیتابیسهای QoE Archive، Cube و Repository را میتوان روی Monitoring Server، روی سرور خودشان و یا روی چندین سرور مختلف نصب نمود. شیوهی نصب هر مورد بستگی دارد به تقاضاهای مربوط به عملکرد CQD و همچنین تاثیری که روی دیگر فرایندهای همان سرور گذاشته میشود.
شرح کلی معماری Call Quality Dashboard
به طور خلاصه میتوان گفت که CQD نیازمند عناصر زیر است:
- دو دیتابیس که یکی Archive Database و دیگری Repository Database میباشد.
- یک SSAS Cube که دادهی تجمیعشده را مصورسازی میکند.
- CQD Web Portal مربوط به Hostهای IIS.
لازم به ذکر است که معماری مشابهی از CQD برنامههای Lync Server 2013 و Skype for Business را پشتیبانی میکند.
CQD و Skype for Business در مقابل Lync 2013
در مقایسه با استفاده از CQD در SfB و Lync می توان به این صورت عنوان نمود که تنها در محیط Skype for Business، قابلیتهای زیر در دسترس می باشند:
- گزارشگیری Wi-Fi از Signal Strength
- گزارشگیری Wi-Fi از درایورهای Chipset
- Rate My Call Data
اطلاعات در دسترس از طریق CQD
CQD میتواند شمار Stream اشتراکی صدا، تصویر و برنامه کاربردی Skype for Business را نشان دهد و تماسهای خوب را در مقابل تماسهای بد بشمارد و نسبت تعداد تماسهای بد به تماسهای خوب را نیز نمایش دهد. نماها را میتوان از بعدهای بسیار زیادی جداسازی و فیلتر نمود. CQD دادهها را از دیتابیس QoE Metrics در Monitoring Server میگیرد. سپس این دادهها با هر دادهی فراهم شده توسط مشتریان، مانند Subnet-To-Building Mapping شبکه برای ممکن ساختن گزارشاتی مانند «Call Quality per Building»، ادغام میشوند.
CQD همچنین بسیاری از خصوصیات دادهی QoE داخلی را مانند «تماسگیرنده» و «کسی که با وی تماس گرفته میشود»، جداسازی مینماید؛ تا کاربر بتواند روی ساختن نماهای گزارش در مورد «سرور» و «Client» تمرکز کند. با دنبال کردن Call Quality Methodology، CQD تسهیل شده است تا به شناسایی شرایط مشترک بین چندین تماس ضعیف کمک کند؛ این امر یکی از عوامل اصلی بهبود کیفیت تماس میباشد.
نمایش داده در CQD
دادههای CQD را میتوان از طریق CQD Portal نمایش داد و از طریق تماسهای REST API به آنها دسترسی پیدا کرد.
CQD Portal
این پرتال سریعترین راه نمایش داده در Cube است و دارای چندین گزارش Built-In میباشد که بلافاصله قابل استفاده هستند. گزارشات Built-In به شیوهای ساختارمند به هم متصل شدهاند تا کاربر را به سمت بخشهای کوچک و کوچکتری از دادهی تماس هدایت کنند. گزارشات Built-In همچنین با نمایش ترکیبی از نمودارها و جداول با Pivotها، فیلترها و اقدامات متفاوت، شیوههای متفاوت نمایشِ داده را برجسته میسازند. هر کاربری که به پرتال دسترسی داشته باشد، میتواند دارای مجموعهی گزارشات مخصوص به خود باشد که میتوان آنها را اصلاح کرده و به اشتراک گذاشت.
سیستم عاملهای تحت پشتیبانی برای CQD Portal؛ Windows 8.1، Windows 8، Windows Server 2012 R2 و Windows Server 2012 میباشند. مرورگرهای تحت پشتیبانی برای CQD Portal نیز Internet Explorer 11، Internet Explorer 10 و Internet Explorer 9 میباشند.
APIهای REST
میتوان از طریق تماسهای REST API به دادههای Cube دسترسی پیدا کرد و دادههایی که از طریق تماسهای REST API به دست میآیند را میتوان از طریق صفحات HTML رندر نمود. کاربران میتوانند از سرعت Query و Schema سطح بالای CQD استفاده نمایند، درحالیکه همچنان گزارشات سفارشی مناسبی را برای نیازهای کسبوکار خود میسازند.