یکپارچهسازی LiveApp، کاربران را قادر میسازد تا مستقیما Third-Applicationها را درون اسناد نرمافزار Quip قرار دهند. بنا به گفته تحلیلگران، این کمپانی به منظور ایجاد زمینه همکاری، شرایطی را فراهم آورده است که تمامی اسناد مانند یک فضای کاری گروهی در دسترس خواهد بود.
این نرمافزار که در سال 2012 توسط شرکت Salesforce و با ارزش تقریبی 750 میلیون دلار به بازار آمد، به منظور تسهیل فرایند همکاریهای گروهی، با استفاده از Chat-Enabled Documents و صفحات گسترده، طراحی شد.
Salesforce در کنفرانس سالانهی خود، تحت عنوان رویداد Dreamforce، قابلیتهای یکپارچهسازی جدیدی برای نرمافزار Quip معرفی نموده که به کاربران این امکان را میدهد تا طیف وسیعی از برنامهها را مستقیما درون اسناد قرار دهند. برنامههایی که Salesforce آن را تحت عنوان LiveApp نامگذاری نموده، میتوانند بصورت Real-Time بروزرسانی شوند، بدین ترتیب که کاربران Quip میتوانند بدون نیاز به جابجایی میان برنامههای مختلف مربوط به یک پروژه خاص، برروی اسناد به اشتراک گذاشته شده تغییراتی انجام دهند، همچنین میتوان درون خود نرمافزار Quip، به اطلاعات مرتبط دسترسی پیدا کنند که این امر موجب تقویت همکاری و عدم نیاز به زنجیرهای از ایمیلهای طولانی خواهد شد.
درحال حاضر تعدادی برنامه سفارشی ساخته شده است، که شامل قابلیتهای زیر میباشد:
- ابزار تقویم
- نرمافزار Salesforce Customer Records
- Kanban Boards (برنامه Task Management که به کاربران این توانایی را میدهد تا تمام کارهای خود را از یک لیست مشاهده نمایند.)
این قابلیتها میتوانند در اسناد Quip قرار داده شده و بصورت Real-Time بهروزرسانی شوند، به این معنا که در نرمافزار Quip هرگونه تغییر در رکوردهای مشتری فورا در Salesforce بهروزرسانی میشود و بالعکس.
لازم به ذکر است که توسعهدهندگان Third-Party قادر به تهیه LiveAppهای سفارشی خود هستند، چنانچه درحال حاضر با استفاده از نرمافزارهای Atlassian، JIRA، Docusign، Lucid Chart و New Relic درحال انجام چنین کاری هستند. برای مثال نرمافزار DocuSign علاوه بر اینکه به کاربران اجازه اضافه نمودن Signature Fieldها را میدهد، امکان مشاهدهی وضعیتهای تراکنش در یک سند Quip را نیز فراهم مینماید، درحالیکه نرمافزار New Relic، از طریق وب و برنامههای Mobile، معیارهای عملکرد در لحظه را ارائه میدهد.
بنا به گفته لاری کانل، مدیر تحقیقاتی گارتنر، راهاندازی LiveAppها نشان میدهد که برنامه Quip چیزی فراتر از فراهم ساختن یک مستند مبتنی بر Cloud میباشد که هرکس بتواند در نوشتن آن همکاری نماید و این نشان دهنده اشتیاق آنها برای تبدیل خود اسناد به فضای کاری گروهی میباشد.
همچنین وی افزود؛ نرمافزارهایی همچون Slack یا Microsoft Teamها تضمین میکنند که همکاری این تیمها، عمدتا پیرامون انجام گفتگوها باشد، اما نرمافزار Asana و همچنین برنامه Trello متعلق به کمپانی Atlassian، تضمین میکنند که تیمها عمدتا بر روی وظایف و پروژهها همکاری نمایند. درمورد نرمافزار Quip، دقیقا مشابه سرویسی Paper Task Management که Dropbox ارائه میدهد، اسناد همچنان نقش مهمی ایفا میکنند.
لازم به ذکر است که کمپانی Salesforce برای صنایع خاص، پروژهها و عملکرد تیمها، Templateهای پیشساختهی WorkFlow اضافه نموده است که هر Template حاوی لایهها و برنامههای مناسب برای پروژه خاص همچون آمادهسازی به منظور راهاندازی محصول است.
یکپارچهسازی بیشتری میان نرمافزار Quip و دیگر مجموعه برنامههای محصول Salesforce صورت گرفته است که این یکپارچهسازی شامل یکپارچهسازی Native اسناد Quip و صفحات گسترده در پلتفرم همکاری Salesforce یا Chatter میباشد.
طبق نظر آلن لوپفسکی، معاون مدیر و تحلیلگر ارشد، نرمافزار Quip باعث اتصال Context به تمامی سیستمهای رکورد در مجموعه برنامههای Salesforce میشود. به این صورت تنها از طریق صفحهای واحد، یک Ticket پشتیبانی مشتری به راحتی به رکورد مشتری واقعی متصل میشود، درمورد آن بحث شده و در نهایت محتوایی که به راهکار اشاره دارد، جاسازی میشود.