PSTN چیست؟ اگر سازمان شما هنوز از تلفن ثابت سنتی استفاده میکند، به این معنی است که از طریق PSTN کار میکند، شبکهای که در سال 2025 برای همیشه خاموش خواهد شد.
در این مقاله، مفهوم PSTN چیست و تفاوتهای بین POTS که یک سرویس تلفن ساده قدیمی است در مقایسه با PSTN به عنوان شبکه انتقال عمومی تلفن و VoIP که صدا روی پروتکل اینترنت بوده را بررسی میکنیم و مزایای روی آوردن به تلفن دیجیتال را توضیح میدهیم.
PSTN چیست؟
شبکهی PSTN یا شبکه انتقال عمومی تلفن یک شبکهی تلفن عمومی سنتی است که امکان تماس صوتی آنالوگ و دیجیتال بین اپراتورهای متصل به هم را فراهم میکند. شبکهی PSTN این تماسهای تلفنی را از طریق سیمکشی مسی، کابلهای فیبر نوری، سوئیچینگ مدار و سیگنالدهی تسهیل میکند.
اگرچه PSTN نقشی محوری در ارتباطات تلفن ثابت (آنالوگ) داشت، اما زیرساخت قدیمی دیگر نمیتواند نیازهای پیچیدهی کاربران شبکه امروزی را پشتیبانی کند. این امر، همراه با انفجار تماس صوتی VoIP مبتنی بر اینترنت، PSTN را منسوخ کرده است. لازم است بدانید یک سیستم تلفن قدیمی، PSTN به طور کامل در دسامبر 2025 خاموش خواهد شد.
مروری بر مقایسهی POTS در مقابل PSTN و VoIP
PSTN | POTS | VoIP | |
تعریف ساده | شبکهی مخابراتی آنالوگ و دیجیتال است که کلیه تماسهای صوتی را تسهیل میکند. | خدمات تلفن ثابت است که از طریق PSTN کار میکند. | تماس صوتی مبتنی بر اینترنت است که در دستگاهها و مکانهای متصل به اینترنت قابل دسترسی است. |
فناوری سیگنال | آنالوگ + دیجیتال | آنالوگ | دیجیتال |
تسهیل تماسهای صوتی از طریق | سیم کشی مسی، کابل فیبر نوری، سوئیچهای مدار، سیگنالینگ | سیم کشی مسی | اتصال اینترنت فراخباند (تماسهای بی سیم امکانپذیر است، اما ممکن است منجر به کیفیت تماس پایینترخ شود) |
قابلیت نقل مکان | مکان ثابت در محل، فقط در دفتر موجود است. | مکان ثابت در محل، فقط در دفتر موجود است. | قابل دسترسی در هر مکان و از هر دستگاهی، با اتصال به اینترنت. |
مقیاسپذیری | تلفنهای ثابت اضافی به تلفنهای فیزیکی جدید و یک فرآیند راهاندازی گسترده نیاز دارند؛ تلفنهای دیجیتال متصل به PSTN مقیاس پذیرتر هستند. | محدود، و نیازمند به خرید و نصب در محلِ تلفن ثابت، کابل، جکِ تلفن و غیره است. | خطوط، ویژگیها، طرحها و شماره تلفنهای اضافی به صورت آنلاین خریداری میشوند و معمولاً در عرض چند دقیقه آمادهی استفاده میشوند |
سازگاری دستگاه + سختافزار | تلفن ثابت و VoIP | تلفنهای ثابت متصل به PSTN | رایانههای رومیزی + لپ تاپ، تلفنهای VoIP، تلفنهای هوشمند، و تبلت |
کیفیت تماس | به طور کلی خوب است، اما با تلفنهای VoIP بهتر است. | به طور کلی خوب است، اما فرسایش خط ثابت و تخریب سیم مسی بر کیفیت تأثیر میگذارد. | صدای HD با حذف نویز، QoS وابسته به قدرت اتصال به اینترنت. |
میانگین هزینه ماهانه | تلفنهای آنالوگ: 35-50 دلار در ماه به ازای هر خط | ماهانه 35 تا 50 دلار به بالا، به ازای هر خط؛ به اضافهی هزینههای تعمیر و نگهداری، نصب و راهاندازی و سختافزار | ماهانه 10 تا 20 دلار به بالا به ازای هر کاربر؛ مقیاسپذیر؛ پرداخت مبتنی بر میزان مصرف نیز امکانپذیر است |
قابلیت اطمینان شبکه | سازگار و قابل اعتماد؛ اما تلفنهای VoIP بدون اتصال به اینترنت کار نمیکنند. | بسیار قابل اعتماد، اکثر خطوط ثابت حتی در زمان قطعی برق نیز کار میکنند. | حداقل 99.9% گارانتی آپتایم (uptime)؛ اما در زمان قطعی برق یا اینترنت کار نخواهد کرد. |
ویژگیهای استاندارد | محدود (شناسهی تماس گیرنده، پست صوتی، توقف تماس و غیره) | محدود (پست صوتی، توقف تماس) | انتقال تماس، ادغام نرمافزار شخص ثالث، مسیریابی تماس پیشرفته، تلفن گویای خودکار، پستِ صوتی تصویری، ضبط تماس و غیره. |
منظور از خطوط PSTN چیست و چگونه کار میکنند؟
خطوط PSTN با استفاده از سیمکشی مسی برای ایجاد یک اتصال فیزیکی به شبکهی تلفن عمومی، انتقال دادههای صوتی بین نقاط پایانی یا endpointها از طریق سیگنالدهی و سوئیچینگ مدار کار میکنند.
ویدیوهای بیشتر درباره ی VOIP
اتصالات فیزیکی ابتدا از طریق قطبهای تلفن که همان قطب های مخابراتیاند ایجاد شد و به اپراتورهای زنده برای هدایت تماسها در یک مرکز تلفن نیاز داشت. اکنون، اکثر کابلها زیرِ زمین هستند و سوئیچینگ مدار کاملاً اتوماتیک است.
در گذشته، PSTN فقط میتوانست برقراری تماسهای آنالوگ را آسان کند، اما اکنون، بیشترِ شبکهی PSTN دیجیتالی شده است. اگرچه انتقال سیگنالهای دیجیتال از طریق خطوط PSTN امکان به اشتراک گذاری صدا و داده را فراهم میکند، اما این فرآیند، هنوز هم برای دنیای امروز گران و بسیار کند است، بنابراین PSTN به نفع تکنولوژی VoIP مبتنی بر اینترنت خاموش می شود.
POTS چیست؟
در واقع، POTS (سرویس تلفن ساده قدیمی) یک سرویسِ تماس صوتی تلفن ثابت است که از طریق PSTN کار میکند. اگرچه اکثراً از اصطلاحات «POTS» و «PSTN» به جای یکدیگر استفاده میشود، اما از نظر فنی PSTN خودِ شبکهی تلفن است، در حالی که POTS فناوریای است که از PSTN برای تسهیل تماسهای صوتی آنالوگ استفاده میکند.
علاوهبراین، در حالی که POTS فقط میتواند با سیمکشی مسی کار کند، PSTN میتواند در کنار سایر فناوریهای مخابراتی کار کند. برای مثال، PSTN از ISDN یا شبکهی دیجیتال خدمات یکپارچه برای تسهیل انتقال صدا و داده در سیمکشی مسی سنتی PSTN استفاده میکند.
VoIP چیست؟
فناوری VoIP یک فناوری مخابراتی است که تماسهای صوتی را از طریق اینترنت تسهیل کرده و بستههای دادهی دیجیتال را بین endpointها انتقال میدهد. فناوری VoIP به طور موثری وابستگی به سیم کشی مسی PSTN و خدمات مخابراتی قدیمی POTS را از بین میبرد. این بدان معناست که کاربران دیگر نیازی به تلفن ثابت سنتی، خدماتِ در محل و سایر تجهیزات گرانقیمت برای کار با سیستم تلفن تجاری با کیفیت بالا ندارند.
بیشتر بخوانید: شماره تلفن VoIP چیست و نحوهی کار و راهاندازی آن چگونه است
VoIP چگونه کار میکند؟
VoIP با فشردهسازی صدای صوتی در بستههای دادهی دیجیتالی کار میکند. این فناوری این بستهها را از طریق شبکه IP به مقصد میفرستد و پس از رسیدن به endpoint مورد نظر، بستههای داده را دوباره جمعآوری میکند.
کدکهای VoIP سیگنالهای آنالوگ را فشرده کرده، آنها را انتقال میدهد و از حالت فشرده خارج میکند و به سیگنال دیجیتال تبدیل میکند، این، بدان معنی است که کیفیت صدای VoIP را نیز مدیریت میکنند. 5 کدک اصلی VoIP وجود دارد، اما کدک قدرتمند Opus معمولاً بالاترین کیفیت تماس HD را ارائه میدهد.
چرا باید به VoIP روی بیاوریم؟
تغییر از PSTN / POTS به VoIP مزایای متعددی دارد، از جمله:
- صرفه جویی در هزینه: روی آوردن به VoIP به لطف تماس نامحدودِ محلی و از راه دور، عدم نیاز به سختافزار و تنظیم در محل، و قیمت ماهانهی مقرون به صرفه میتواند هزینههای ارتباطات تلفنی تجاری را تا 75 درصد کاهش دهد.
- قابل حمل بودن: سیستمهای تلفن VoIP در هر دستگاه و در هر مکانی با اتصال به اینترنت (تبلت، دسکتاپ/لپ تاپ، تلفنهای IP، تلفنهای هوشمند و غیره) در دسترس هستند.
- ویژگیهای پیشرفته: کاربران VoIP به ویژگیهای پیشرفتهی مدیریت تماس مانند DID، پاسخ صوتی تعاملی یا IVR، مسیریابی تماس سفارشی، پستِ صوتی تصویری، ضبط تماس و غیره دسترسی دارند.
- کیفیتِ تماس بالاتر: کدکهای VoIP، تماس HD را با ویژگیهایی مانند لغو اکو و نویز و نیز رونویسی تماس برای چیزهایی که از دست دادهاید، فعال میکنند.
- سهولت نصب: از آنجایی که VoIP با سختافزار موجود کار میکند، فرآیند نصب را میتوان به صورت آنلاین در کمتر از 24 ساعت بدون نیاز به راهاندازی داخلی یا سرور در محل تکمیل کرد.
- مقیاسپذیری: تقریباً تمام VoIP ها قیمتگذاری و ویژگیهای افزودنی مبتنی بر ردیف یا پرداخت را برای خرید مستقیم در وب سایت ارائهدهنده ارائه میکنند.
- ارتباطات کانالهای ترکیبی یا Omnichannel: از آنجایی که VoIP از طریق اینترنت کار میکند، به سازمانها امکان دسترسی به کانالهای ارتباطی دیجیتالِ بیشتر مانند: پیامهای متن SMS، چت وبسایت، پیامرسانی رسانههای اجتماعی، تماس ویدیویی و حتی فکس مجازی را میدهد.
PSTN چیست بررسی چگونگی تغییر از POTS و PSTN به VoIP
چندین راه برای تغییر سیستم تلفن از POTS و PSTN به VoIP وجود دارد که در زیر به آنها اشاره شده است:
سادهترین راه: ورود یا Sign Up به سیستم یک ارائهدهندهی VoIP
اگر هنوز هم از تلفن ثابتِ PSTN استفاده میکنید، سادهترین راه برای تغییر به VoIP ثبت نام در یک سیستم تلفن VoIP معتبر یا ارائهدهندهی PBX میزبان است. فقط کافی است پلتفرم خود را انتخاب، و شماره تلفن یا پورت تجاری جدیدی را که موجود است برگزینید و طرح خود را انتخاب کنید. اکنون اطلاعات صورتحساب خود را وارد کنید، و همه چیز آماده است. اگر همچنان ترجیح میدهید از یک تلفنِ فیزیکی استفاده کنید، لازم به ذکر است که بسیاری از ارائهدهندگان، تلفنهای رومیزی سازگار و سایر تجهیزات VoIP (بلندگو/میکروفون، هدست و غیره) را مستقیماً در وب سایت خود ارائه میدهند.
بیشتر بخوانید: ارزیابی پروتکلهای انتقال صدا بر روی بستر شبکه (VoIP) – قسمت اول
برای دریافت خدمات VoIP با تجهیزات موجود از SIP Trunking استفاده کنید
اگر میخواهید مزایای VoIP را داشته باشید اما همچنان به استفاده از سختافزارهای موجود خود ادامه دهید، از SIP Trunking برای ایجاد یک اتصالِ مجازی بین سیستم PBX در محل ِخود به یک دروازهی VoIP استفاده کنید. این امر شما را قادر میسازد تا به تمام ویژگیهای پیشرفتهی VoIP دسترسی داشته باشید و در عین حال اطمینان حاصل کنید که ارزش پول خود را از سختافزار گرانقیمت دریافت میکنید. توجه داشته باشید که شما به عنوان کاربر نهایی و یا کسب و کار، مسئول راهاندازی، نصب و نگهداری از تجهیزات موجود خود هستید و نه ارائهدهندهی خدمات.
برای داشتن شبکهای ایمن با ویژگیهای VoIP ،PBX را انتخاب کنید!
سیستم PBX یا Private Branch Exchange یک سیستم تلفن تجاری داخلی است که همهی تلفنهای رومیزی را به یک شبکهی داخلی متمرکز و ایمن متصل میکند. PBX را میتوان به صورت درمحل، توسط شرکتی که از آن استفاده میکند، یا در فضای مبتنی بر cloud توسط یک ارائهدهندهی PBX میزبانی کرد.
سیستمهای PBX به کسبوکارها کمک میکنند با استفاده از افزونهها در هزینههای خطوط تلفن اضافی صرفهجویی کنند. همهی این افزونهها به سیستم PBX داخلی خصوصی متصل هستند، بنابراین همه تماسهای ورودی و خروجی از طریق شماره تلفن اصلی کسب و کار انجام میشود.
سیستمهای PBX قدیمیترِ در محل از سیمکشی مسی برای اتصال تلفنهای تجاری به PSTN استفاده میکردند، اما سیستمهای IP PBX امروزی سیگنالهای آنالوگ را به سیگنالهای دیجیتال تبدیل میکنند تا تماسهای VoIP را تسهیل کنند. با این حال، از آنجایی که سیستمهای IP PBX نیاز به نصب فیزیکی دارند، فقط به صورت درمحل قابل استفاده هستند. پلتفرمهای PBX میزبان کاملاً توسط ارائهدهنده مدیریت شده و در فضای مبتنی بر cloud میزبانی میشوند؛ این بدان معنی است که میتوانید به سیستم تلفن خود در داخل و خارج از دفتر، در دستگاه دلخواه خود، دسترسی داشته باشید.
ارائهدهندگان برتر VoIP که باید آنها را در نظر داشته باشید
بهترین سیستم تلفن VoIP برای سازمان شما با توجه به عواملی مانند قیمت، مقیاسپذیری، ادغام شخص ثالث، پشتیبانی مشتری و سایر ویژگیهای موجود متفاوت است. اگر هنوز از POTS به VoIP روی نیاورده اید، با انجام این کار تضمین میکنید که هنگام خاموش شدن PSTN در دسامبر 2025 از اختلالات اساسی جلوگیری خواهید کرد.