نسخه جدید Skype for Business به تازگی رو نمایی شده است که سعی داریم در این مقاله به بررسی امکانات جدید موجود در آن بپردازیم. در زیر به برخی از این موارد اشاره شده است:
- Cloud Voicemail
- Call Data Connector
- Side-by-Side Migration
- Migration به Teams
سرویس Unified Messaging: Cloud Voicemail
وقتی Skype for Business 2019با Exchange 2013 یا Exchange 2016 ادغام شود، Exchange UM در آن نیز دردسترس خواهد بود. بهدلیل تغییرات اعمال شده در پشتیبانی در Exchange 2019، یکپارچهسازی Exchange UM از حیطهی تمرکز خارج شده و بهجای آن تمرکز بر روی قابلیتهای Cloud Voicemail و Cloud Auto Attendant قرار گرفته است. Cloud Voicemail به تمام کاربران اسکایپ، چه کاربرانی که بهصورت On-Premises باشند چه آنلاین، این امکان را میدهد که به خدمات پیامصوتی مشابه با Microsoft Cloud دسترسی داشته باشند. Cloud Voicemail هم برای کاربران On-Premises و هم برای کاربران آنلاین، مزایای ذیل را بههمراه دارد:
- دسترسی به پیام صوتی در Exchange Mailbox با استفاده از Clientهای Skype for Business Online یا Teams یا Outlook
- توانایی استفاده از پورتال مبتنی بر وب برای مدیریت تنظیمات پیام صوتی
مشاوره رایگان راهاندازی سرویس ویدیو کنفرانس توسط کارشناسان شرکت APK – تماس با شماره 5 ,88539044-021
مانیتور نمودن تماسها با ویژگی Call Data Connector
Call Data Connector عمل مانیتور نمودن تماسها در یک محیط Hybrid را بسیار راحت میکند چرا که دیگر نیازی به استفاده از مجموعهی متفاوتی از ابزار On-Premises و آنلاین برای مانیتور نمودن کیفیت تماسهای تمام کاربران نمیباشد. بنابراین چه کاربران On-Premises باشند چه آنلاین، میتوان بهصورت آنلاین، کیفیت تماسهای تمام سازمان را مشاهده نمود.
با Call Data Connector میتوان موارد ذیل را با استفاده از یک ابزار واحد انجام داد:
- مانیتور نمودن کیفیت تجربهی کاربران میان نرمافزارهای Microsoft Teams، Skype for Business Online و Skype for Business Server
- نمایش و عیبیابی مشکلات در شبکه
- اختصاص Roleهای Helpdesk و مدیران برای تجزیه و تحلیل تماسها، تا برای کارمندان Helpdesk این امکان را فراهم آورد که بتوانند حیطهی مسئولیت خود را دیده و عیبیابی کنند.
Skype for Business Server میتواند با Call Data Connector، دادههای تماس را به سرویس Cloud منتقل کند تا همانند شکل زیر، از ابزار Skype for Server Business Online Call Analytics یا CA و Call Quality Dashboard یا به اختصار CQD نهایت استفاده را برد.
ابزارهای CA و CQD به کاربر قابلیت مانیتور نمودن کیفیت تماسها و عیبیابی مشکلات اتصالات را با خدمات Microsoft Teams و Skype for Business Server، بهصورت ذیل فراهم میآورد:
- Call Analytics بر روی مشکلات کیفیتی تماسهای خاص متمرکز است. این ابزار اطلاعات دقیقی را در خصوص تماسها و ملاقاتهای هر کاربر در یک حساب کاربری SfB نمایش میدهد. با CA میتوان حق دسترسی به یک اپراتور Helpdesk تخصیص داد تا وی بتواند تماسها را بدون دسترسی به مابقی قسمتهای Skype for Business Admin Center، تماسها را مانیتور کند.
- Call Quality Dashboard بر روی عملکرد شبکه و مشکلات سرتاسر یک سازمان تمرکز دارد. مدیران Skype for Business و مهندسان شبکه از این ابزار برای عیبیابی و بهینهسازی عملکرد شبکه استفده میکنند.
البته ممکن است بخواهیم مقداری از دادههای کیفیت تماسها را بهصورت On-Premises نگه داریم. برای مثال میتوان اینکار را هنگام استفاده از یک راهکار Third-Party با گزارشات و گردش کارهای شخصیسازیشده، انجام داد. Call Data Connector به کاربر اجازه میدهد تا ارسال دادهها به خدمات آنلاین را پیکربندی نموده و در عین حال یک کپی از دادهها را همانند شکل ذیل، بر روی سرور On-Premises حفظ کند.
الزامات ذیل فرض را بر این قرار میدهند که کاربر از قبل اسکایپ را بر روی یک توپولوژی تحت پوشش، پیادهسازی نموده است. برای پیکربندی Call Data Connector باید:
- Hybrid Connectivity فعال باشد. درصورتی که کاربر قبلاً اسکایپ را پیادهسازی نموده و بخواهد Call Data Connector را فعال کند، باید اطمینان حاصل نماید که میان محیطهای آنلاین و On-Premises خود، Hybrid Connectivity برقرار نموده است. گاهی اوقات به این امر پیکربندی Split Domain میگویند.
کاربر باید در Office 365 Tenant خود احراز هویت نموده و اطمینان حاصل کند که Roleهای Skype for Business Server Administrator و Office 365 Global Administrator را فعال کرده است:
- باید Front-End Pool برای مانیتور نمودن به همراه دیتابیسهای محلی LCSCdr و QoEMetrics فعال گردد. بدون این مورد Call Data Connector نمیتواند دادههای آماری موردنیاز را در اختیار نخواهد داشت.
نصب و ارتقا: Side-by-Side Migration
در یک Side-by-Side Migration میتوان یک سرور تازه که Skype for Business 2019را اجرا میکند، در کنار سروری مرتبط که نسخهی پیشینی را (Skype for Business Server 2015 یا Lync Server 2013) اجرا میکند، پیادهسازی نموده و سپس عملیاتها را به سرور جدید منتقل کرد. اگر Roll-Back نمودن به نسخهی پیشین ضروری شود، فقط نیاز است که عملیاتها را به سرورهای اصلی Shift-Back نمود.
مقایسهی گزارشات On-Premises و آنلاینِ Call Quality Dashboard یا CQD به شرح زیر می باشد: